Teknologien skal leveres av SunnComm, som var i vinden tidligere i vår etter å ha sniklansert en kopisikker CD med smør-køntristjernen Charlie Pride.
Kopier av platen dukket opp på nettet umiddelbart, men selskapet uttalte til amerikanske medier at det var snakk om analogt kopierte låter, ikke digitale kloner.
Bråk om EUs digitale kopi-regler
Milepæl i strid mellom ytringsfrihet og copyright
Vannmerke skal sikre DVD-film
Sikringen skal fungere slik at om låtene skulle bli spredt rundt på nettet, må en fortsatt betale for å høre på dem, ifølge artikkelen.
SunnComms egne sider er bemerkelsesverdig lite informative om teknologien, med unntak av opplysningen om at den skal gjøre musikken "Napster-sikker".
I testperioden er det bare promo-plater til journalister, butikker og radiostasjoner som skal bruke teknologien.
Ifølge Tech TV skal teknologien, kalt MediaCloQ gjøre CD-en inkompatibel med CD-RW og DVD-ROM-spillere, mens vanlige CD-spillere ikke skal ha noen problemer.
Forrige gang BMG prøvde seg på kopisikring på CD-plater, førte det til ramaskrik fra musikkelskerne. Da var det teknologien Cactus Data Shield fra israelske Midbar Tech som ødela stemningen, ifølge Stereophile. CD-ene kom i tyske butikker i slutten av januar 2000, men det viste seg snart at en rekke kunder hadde problemer med å få spilt dem av i bilspillere og på en rekke stereoanlegg.
Cactus DataShield er uansett lett å "lure" for den som har en datamaskin og noen minutter til overs.