Det er få teknologier som er så i skuddet som søketeknologi. Google vokste seg gigantiske på rekordtid ved hjelp av sin søkemotor, men det er mer enn nok å ta tak i og norske Fast har tatt store jafs av bedriftsmarkedet og markedsområder der søketeknologien blir en underliggende teknologi.
- Søk har nå blitt utvidet til å være mye mer enn før. Nå er det et begrep for all type gjenfining av informasjon, sier Davor Sutija, sjef for strategisk markedsutvikling i Fast Search & Transfer, til digi.no.
De fleste forbinder søk med en liten tekstboks der brukere kan skrive inn stikkord og eventuelt parametere for å få et best mulig søkeresultat. For Fast er det imidlertid mye mer enn det.
- For oss er søk et felles språk mellom et selskap, og deres kunder og partnere, sier Sutija, til digi.no.
- For oss er søk et felles språk mellom et selskap, og deres kunder og partnere. Et av de områdene der søk er med på å gjøre det til en realitet, er på nettbutikker. Der har Fast et godt eksempel fra amerikanske Best Buy, som viser hvor mye søk kan bety for en nettbutikk.
Best Buy er USAs største elektronikkjede. De har mange gigantiske butikker spredd rundt om i hele USA, og de har en særdeles godt besøkt nettbutikk.
I USA kalles årets store handledag Black Friday. Det er fredagen etter Thangsgiving, som feires hvert år den tredje torsdagen i november. Thangsgiving er større enn julefeiringen for mange amerikanere, men Black Friday er samtidig fridagen mange bruker til å kjøpe inn julegaver.
Stadig flere velger å bruke nettbutikkene til å gjøre det, ifølge Fast, og da er det viktig at de får presentert varene de er ute etter.
- Best Buy fant ut at mange søkte på "toys" og at det ga null resultater. Da endret de nettbutikken i sanntid for å gi svar på spørringen, sier Sutija.
Ved å koble varer som Xbox, Nintendo, Playstation og tilhørende spill opp mot søkeordet "toys", fant kundene gavene de var ute etter. En liten endring som ble iverksatt på noen få minutter, ga flere millioner dollar i økt omsetning.
Nå er Best Buy en gigant som ingen norske nettbutikker noensinne vil kunne måle seg med, men erfaringene derfra vil trolig de norske nettbutikkene også måtte ta innover seg etterhvert.
Fast er på ingen måter alene om å levere søketeknologi til nettbutikker, selv om de rangeres som en av de fremste i verden på området. I det norske markedet møter de også den norske utfordreren Intellisearch. De er enige med Fast i at søk er en kritisk funksjon for nettbutikker.
- Med søk forteller kundene eksakt hva de er ute etter. Det gjør de ikke når de går i butikken, sier Trond Lein, sjef for salg og markedsføring i Intellisearch, til digi.no.
- Med søk forteller kundene eksakt hva de er ute etter. Det gjør de ikke når de går i butikken. Han mener at det allerede har skjedd endringer i hvordan kundene bruker nettbutikkene. Istedenfor å bla gjennom kategorier som TV, PC-er, eller foto, foretrekker mange å bruke søk istedenfor.
- På nettbutikker begynner flertallet å gå i søkeboksen, sier Lein.
Det kan tyde på at nettbutikkene står overfor et kommende krav fra kundene om at de må implementere søk som en basisfunksjon, og ikke bare en tilleggstjeneste som legges til ved siden av den opprinnelige katalogiseringen.