Oslo Innovation Week holdt denne uken arrangementet Motivation Future Forum, som samlet IT-bedrifter og teknologiske premissgivere til en samtale rundt hvilke trender som framover vil påvirke vårt samfunnn og næringsliv.
Smarte materialer, opplevelsesøkonomi, høyteknologisk nomadekultur og ikke minst mangel på talenter, var stikkord for megatrender som vil forme vår nære fremtid.
Idéastronaut Catherine Janson ledet konferansen, og etter syv år som seniorkonsulent i daVinci Consulting og med sertifisert tittel som idéastronaut, vet hun hvilke barrierer bedrifter møter når de skal tenke innovasjon.
- De fleste gode idéene oppstår før vi kommer til jobben og fra de tre B-ene, på badet, bussen eller når vi følger barna på skolen, sier Janson.
Det tar i snitt bare åtte sekunder fra personen har kommet på jobben, til idéene er slaktet Men sørgelig nok tar det gjennomsnittelig bare åtte sekunder innen personen har kommet på jobben, og til idéene er slaktet.
Janson har laget en liste over de ti mest vanlige idé-drepere:
- Ja, men.......
- Det vil aldri funke!
- Jeg har ikke tid
- Det er det ikke dekning for i budsjettet
- Sjefen vil aldri støtte dette
- Vi har ikke gjort det på denne måten
- Det høres ut som noe mine barn kunne sagt
- La oss nedsette en arbeidsgruppe for å vurdere dette
- Den siste som foreslo det har sluttet
- Det er en god dé, men ikke hos oss
- Nei!
Janson jobber mye ute hos kundene med å utarbeide innovasjonsstrategier. Hun er opptatt av å gi rom for kreativitet og idé-utvikling, både i form av fysiske arbeidsforhold og bruk av gode verktøyer.
Hun mener nysgjerrighet ikke må drepes, men heller belønnes. Det er viktig å stille flere spørsmål som hvordan vi kan få dette til å virke? Hvordan kan vi skaffe godkjenning og finansiering? Hvorfor gikk det galt forrige gang? Og hva er riktig med denne idéen.
Åpne forretningsmodeller som web 2.0, åpen kildekode, programvare som tjeneste, e-handel og nye kommunikasjonsmodeller er stikkord for hva som kan være banebrytende innen innovasjonsarbeidet og framtidig suksess, framholder Janson.
Hun peker også på opplevelsesøkonomi som en viktig driver i et land som Norge som har en solid økonomi. Harley Davidson, er et godt eksempel på opplevelsesøkonomi. Det er gjerne en familiemann i 40-årene som bryter ut og kjøper ikke bare motorsykkelen, men også opplevelesen. Farten, imaget med svart skinndress og spenningen er den viktigste driveren for kjøpet, mener Janson.