I oktober i fjor lanserte Telenor Push-mail for bedriftsmarkedet. Tjenesten kan sammenlignes med Blackberry som i USA har vært en kjempesuksess siden den ble lansert i 1997. Med en Blackberry i hånden har næringslivet kunne ta med seg en mobil e-postleser som støtter det som kalles «push»-basert epost synkronisering, i mange år.
I fjor høst introduserte det norske selskapet Trigcom BlackBerry til Norge.
Alle som betyr noe i USA bruker Blackberry, fra personer fra Det hvite hus, CIA og til Madonna, sa Trigcom til digi.no i april. Selskapet hadde da over 200 bedriftskunder.
I dag, et halvt år senere konstanterer Trigcom at «kjendistelefonen» BlackBerry er mye mer enn bare en telefon for kjente mennesker. Rundt 500 norske bedrifter har allerede tatt i bruk BlackBerry fra Trigcom.
Administrerende direktør Helge Birkeland sier at dette er en merkedag for etablerte BlackBerry-brukere og bedrifter som enten har eller planlegger Trådløs Bedrift-løsninger.
- Nå kan man få fordelene både av BlackBerrys push-teknologi, kryptering og driftssikkerhet og den fleksibiliteten Trådløs Bedrift gir. Jeg garanterer at dette skjer til svært konkurransedyktige priser, understreker Birkeland.
Ved å ringe bedriftens hovednummer sørger Trigcom Trådløs Bedrift for at innringer kommer til rett person eller funksjon i bedriften, og er med på å sikre at innringer får svar.
Administrasjon av tjenesten gjøres via web. Bedriften velger en administrator som logger seg på med brukernavn og passord for å få tilgang til administrasjon.
Bedriftens brukere logger seg enkelt på tjenesten via telefonen, og kan svare for alle gruppene de er medlem av.
Abonnementet koster 99 kroner i måneden, og med 5 MB datatrafikk 139 kroner i måneden. Bruken av Blackberry her i landet forutsetter at man bruker Trigcom som mobiloperatør. Man vil da få et eget mobilabonnement og nytt SIM-kort fra dem, men ringer og kommuniserer i Netcoms mobilnett.
Trigcom har 30 ansatte, og har foreløpig bare Norge som marked.