BEDRIFTSTEKNOLOGI

Adobe vil flytte alt til nettleseren

Adobe planlegger å tilby alle webbaserte utgaver av all programvaren selskapet i dag selger.

Harald BrombachHarald BrombachNyhetsleder
18. okt. 2007 - 12:40

Adobe har så smått startet med å tilby webbaserte applikasjoner for enkel redigering av bilder og video. Men selskapet har langt større planer. Ifølge Reuters jobber selskapet med å gjøre alle dets programvareprodukter tilgjengelig via weben som en abonnements- eller annonsefinansiert tjeneste i stedet for produkt man kjøper og installerer. Selskapet tror dog ikke dette vil kunne skje overnatten. I stedet snakker selskapet om de neste ti årene.

    Les også:

Under Web 2.0 Summit i San Francisco nylig, sa Adobes toppsjef, Bruce Chizen, at skrivebordet fortsatt er det optimale stedet å kjøre applikasjoner, men at dette vil endres over tid. Blant annet mener han at dagens begrensninger i bredbåndskapasiteten vil være kortvarige. Likevel tror han at er mer sannsynlig at det vil ta ti år enn fem år før selskapet vil kunne gjøre en komplett overgang til webbaserte programmer.

Ifølge Reuters forventer Chizen at profesjonelle brukere av produkter som Acrobat-basert dokumentdeling og Photoshop, vil kunne velge å betale for tilgangen til tjenestene, mens andre, for eksempel privatpersoner, vil velge annonsefinansierte tilbud.

Spesielt mener Adobe at webbaserte produkter vil lokke til seg de yngre Internett-brukerne som ikke ser på det som noe alternativ å betale tusenvis av kroner for en applikasjon.

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.