Schibsted etablerte Sesam Søk for to år siden for å sikre seg annonsemarkedet for søkeord før Google gikk hardt inn i Norge. Det har det norske mediekonsernet ikke lykkes med så langt. Nordmenn flest fortsetter å bruke Google som sin primære søkemotor. Og i mellomtiden har Google bygd opp sin egen salgsorganisasjon i Norge.
Nå må Schibsted restrukturerer søketjenestene i Norge og Sverige og gjør tiltak for å spare rundt 130 millioner kroner i kostnader i Schibsted Søk. I Norge har rundt halvparten av de ansatte måttet gå.
Schibsted kutter kostnader med hard hånd i søkevirksomheten i Norge og Sverige. Nå vil også Sesams egen søkeindeks bli ofret til fordel for søkeindekser fra andre partnere, skriver Dagens Medier.
Nå vil Sesam legge en ny strategi som legges frem ved tredjekvartalspresentasjonen.
Det innebærer ikke bare bemanningsreduksjoner, men også endringer på teknologisiden. Til nå har Sesam utviklet sin egen indeks i samarbeid med Fast.
Sesam vil ikke lenger videreutvikle sin webindeks og vil bytte til en indeks fra en partner.