Post- og teletilsynet har pålagt Netcom og Telenor å redusere termineringsprisene de opererer med når det ringes fra en operatørs nett til et annet.
Begge operatørene må gradivs redusere prisen fra dagens nivå, ned til 45 øre per minutt i 2010.
Før 1. oktober i år kunne Netcom kreve 91 øre per minutt av Telenor og andre mobiloperatører, mens Telenor kunne kreve 65 øre av Netcom.
Dette vedtaket har falt Netcom tungt for brystet. De hevder at de vil tape cirka 800 millioner kroner årlig, og at Telenor kommer ekstra godt ut av like termineringspriser: Hevder tilsynet gir gavepakke til Telenor.
- Det er en ren overførsel til Telenor, de får 600 millioner. Det ender helt konkret opp hos Telenor, sa August Baumann, administrerende direktør i Netcom, til digi.no i august i år.
Telenor på sin side godtar at de må kutte sine termineringspriser, og slår tilbake mot Netcom: Telenor er lei av å subsidere Netcom.
- Vi kjenner oss ikke igjen i tallene som Netcom opererer med. Det det er snakk om, er at vi slutter å subsidere Netcom, sa Morten Karslen Sørby, sjef for Telenor Norden, til digi.no dagen etter.
Netcom har kjempet innbitt i mot teletilsynets vedtak, men nå har de valgt å gi seg.
- Netcom har skrevet til oss og sagt at de bøyer seg etter vårt varsel og det vi vil at de skal gjøre. Så det gikk bra. - Netcom har skrevet til oss og sagt at de bøyer seg etter vårt varsel og det vi vil at de skal gjøre. Så det gikk bra, sier Willy Jensen, direktør i Post- og teletilsynet, til digi.no.
- Vi godtar vedtaket, men det betyr ikke at vi er enig, sier Øyvind Vederhus, kommunikasjonsrådgiver i Netcom til digi.no.
Han sier at de vil fortsette å kjempe mot kuttene i termineringsprisene, selv om de nå bøyer av og gjennomfører det første kuttet.
- Dette vedtaket kommer ikke kundene til gode på sikt fordi det svekker Netcoms konkurranseevne og styrker Telenor på bekostning av markedet, og dermed kunden, sier Vederhus til digi.no.
Netcom mener at teletilsynet tar feil når de tror at kutt i termineringsprisene vil komme kundene tilgode. De mener at Telenor ikke vil ha insentiver til å kutte prisene ved senere anledninger, hvis ikke konkurrentene er sterke nok til å utfordre dem.
- Termineringspriser har blitt en kampsak i seg selv. Man styrker den sterkeste og det kan ikke gavne kundene på sikt. - Termineringspriser har blitt en kampsak i seg selv. Man styrker den sterkeste og det kan ikke gavne kundene på sikt, sier Vederhus til digi.no.
Telenor har på sin side henvist til at Netcoms moderselskap, TeliaSonera, har argumentert for like termineringspriser i sitt hjemmemarked i Sverige.
Her kan du lese Netcoms svar til teletilsynet.
Les også:
- [14.11.2008] Refses for regulering av mobilmarkedet
- [09.09.2008] Vil fjerne termineringspriser
- [01.09.2008] Ap og Høyre krangler om telepriser
- [25.08.2008] Vil stoppe Teletilsynets makspris-vedtak
- [14.02.2008] Ingen nåde for Netcom
- [24.10.2007] Lønnsomt å godta dagbøter på kvart million
- [24.10.2007] NetCom kan få 250.000 i dagbøter
- [18.10.2007] Netcom må senke termineringspriser
- [24.09.2007] Må kutte i internprisen på mobilsamtaler
- [15.08.2007] Telenor er lei av å subsidiere Netcom
- [14.08.2007] Hevder tilsynet gir gavepakke til Telenor