Facebooks suksess har gjort at Google har kommet litt i skyggen innen webbaserte, sosiale nettverk. Googles egen Orkut, som ble lansert allerede i 2004, er langt mindre kjent.
Google, som satser på å bli store innen de meste av webløsninger, kunne nå selvfølgelig ha satser masse ressurser på å lokke flere brukere til Orkut. Men i stedet satser selskapet på et samarbeid med mange av konkurrentene til Facebook.
Senere i dag er det ventet at Google vil lansere OpenSocial, et sett med felles standarder som utviklere kan benytte for å skrive tilleggsprogrammer til Orkut, men også til tjenester som LinkedIn, Hi5, Friendster, Plaxo og Ning.
Slike småprogrammer har nemlig blitt svært godt mottatt av mange av Facebook-brukerne. Ifølge The New York Times skal det nå finnes mer enn 5000 ulike programmer, eller widgets, til Facebook, bare noen måneder etter at nettstedet åpnet for dette i sommer. Mange av widgetene tar utgangspunkt i brukernes forbindelser med andre brukere og bruker dette som en markedsføringsløsning for eksterne tjenester.
OpenSocial skal gjøre det mulig å lage slike programmer som i stor grad virker på tvers av tjenestene som er med i alliansen. Alliansen skal ifølge enkelte kilder ha til sammen mer enn 100 millioner brukere, noe som er dobbelt så mange som Facebook. Dette kan gjøre det attraktivt for utviklere å fokusere på OpenSocial i stedet for Facebook.
En annen fordel ved OpenSocial, i forhold til programmeringsgrensesnittet (API) til Facebook, er at OpenSocial ifølge TechCrunch ikke benytter et eget språk for å lage widgets. Facebook krever at utviklerne av sikkerhetsårsaker benytter FBML (Facebook Markup Language), mens OpenSocial skal godta vanlig JavaScript, HMTL og Flash-elementer ved utvikling av widgets. Dette vil gjøre det enklere for utviklerne, siden de i stor grad vil kunne gjenbruke kunnskaper og kode de har fra før. Widgets skrevet i FBML kan kun brukes i Facebook.
Ifølge TechCrunch skal ikke OpenSocial være et API som dekker absolutt alt. I stedet vil det fokusere på den vanligste funksjonaliteten. Det betyr at utviklere må bruke tjenestens eget API for å ta i bruk uvanlige funksjoner og data.
I praksis består OpenSocial av tre ulike API-er. Profile Information brukes til å få tilgang til brukerdata, Friends Information til å brukeren forbindelser med andre brukere, mens Activities skal gi tilgang oversikt over hendelser, en slags nyhetsfeed.
All funksjonaliteten som tilbys gjennom OpenSocial vil kunne tas i bruk også av applikasjoner som kjøres direkte på brukernes profilsider. I Facebook er disse widgetene mer begrenset, og mye funksjonalitet er bare tilgjengelig på de såkalte canvas-sidene, det vil si Facebook-sider som laster tredjeparts innhold.
Men OpenSocial-deltakerne skal også kunne lage sitt eget regelverk for hva som tillates.
Mer informasjon om OpenSocial skal bli tilgjengelig på denne siden i løpet av dagen. Googles øvrige API-er er tilgjengelige her.
Men selv om OpenSocial lanseres i dag, vil det fortsatt ta noe tid før OpenSocial-widgeter kan tas i bruk hos de fleste av Googles alliansepartnere. Til News.com blir det fortalt at OpenSocial-widgets for Friendster ikke vil komme før i begynnelsen av desember, mens LinkedIn ikke vil være klare for å ta i bruk den nye plattformen fullt ut før i begynnelsen av 2008.