En av de mest dramatiske endringene i IKT-bransjen i år er Nokias hamskifte. Selskapet har tidligere bare solgt mobiler - det er mobilselskapene, blant annet Telenor, som selger kundene innhold og tjenester.
Nokia har tatt opp denne kampen og kjøpt eller bygget opp musikkbutikker, sosiale nettverkstjenester og mer. Men nå får Nokia en uventet smekk.
For ikke helt uventet, forsøker en tredje bransje også å overta makten og retten til å sende kundene en regning. Og det er innholdsprodusentene selv. Warner Music Group har stoppet salget av sin musikk på Nokias musikkbutikk - piratsikringen er for dårlig, hevder plutselig Warner, skriver amerikanske medier.
Nokias nye musikkbutikk på nett og mobil åpnet i England i dag morges, men musikk fra Warner mangler. Og dette er et stort problem for Nokia av to årsaker: Warner er det tredje største av de fem store internasjonale musikkselskapene og kundene vet stort sett ikke hvilket musikkselskap en artist er på. Det blir derfor veldig uforutsigbart for kundene hvilke artiser som Nokia ikke kan tilby.
Trolig handler Warners grep om det samme som kampen mellom Apple og Universal: Det handler om makt og om musikkselskapene skal la Apple og Nokia leve godt på innholdet de selv ikke lager.
Kilder hevder dessuten at Warner misliker Nokias sosiale nettverkstjeneste Mosh der brukere kan dele piratkopiert innhold, men det er ikke noen direkte lenke mellom Mosh og Nokias musikkbutikk.