Sosiale nettsteder som You Tube, Facebook, Nettby, Biip, Wikipedia og MySpace har skutt fram det siste året, og det er spesielt ungdom fra 16 til 25 år som er de ivrigste brukerne.
Bare Facebook antas nå å ha over 25 millioner brukere på verdensbasis, og over 400.000 norske brukere.
Brukere lager en profil som inneholder personlig informasjon, bilder og interesser. Deretter kan de opprette relasjoner til andre brukere, utveksle private og offentlige meldinger og knytte seg til forskjellige typer grupper.
Skal man nå ungdom og være kul og hipp, må man forstå hvordan de sosiale nettsteder fungerer Tjenesten er reklamefinanisert, og gratis for brukeren.
Men det har vært lite forsket på hvordan sosiale nettsteder påvirker unge menneskers bruk av Internett. Og hvordan myndighetene bør forholde seg til og utnytte slike nettfenomener for sine kommunikasjons- og ytringsforhold.
Nå vil fornyingsminister Heidi Grande Røys ha fokus på tema, og har bevilget 500.000 kroner i forskning.
Førsteamanuensis Tanja Storsul ved Institutt for medier og kommunikasjon var invitert til gårsdagens eNorge-forum, som er fornyingsminister Heidi Grande Røys rådgivende organ i IKT-politikken, for å fortelle deltagerne om prosjektet.
Les også:
- [05.11.2008] Slik må politikere bruke sosiale nettverk
- [01.09.2008] Dødsbo må ryddes også i nettsamfunn
- [13.06.2008] Facebook ikke lenger nest størst
- [03.12.2007] Røys vil ha mer IKT i barnehagen
- [07.11.2007] Positivt overrasket over «grønn» IT-bransje
Web 2.0 og sosiale nettsteder, blogging og podcasting er tjenester der brukerne selv er bidragsytere. Det er mulig å legge ut alt av informasjon. Dermed blir det brukerne selv som må sile viktig og mindre viktig informasjon, eller sjekke sannheten i det som kommer fram.
Storsul vil utfra funnene legge vekt på hva myndighetene kan gjøre for å påvirke eller nå de unge gjennom disse nettstedene.
Men flere av deltakerne utviste stor skepsis.
Torgeir Waterhouse i Forbrukerrådet fortalte om personlige familiebilder lagt ut på sosiale nettsteder som blir misbrukt i reklamesammenheng. Loveleen Rihen Brenna fra Foreldreutvalget for grunnskolen etterlyste de etiske grensene av voksne og rollemodellers bruk av sosiale nettsteder og hvordan støtende innhold kan påvirke ungdom.
Gisle Hannemyr ved Institutt for informatikk, mener politikere må læres opp i å bruke nettverkene riktig for å kunne få full utbytte. Personlig mener Hannemyr at det bare er den svenske politikeren Carl Bildt som har lykkes med sine blogger, nettopp fordi han er mer enn vanlig interessert i IT.
- Skal man nå ungdom og være kul og hipp, må man forstå hvordan de sosiale nettsteder fungerer, mener Hannemyr.
Og hvordan siler man egentlig informasjonen? Hvem skal ha ansvaret, og i såfall hvis ingen har ansvar, hvem skal stå ansvarlig for misbruk av informasjon, spør direktør Kristin Vinje i Simula Research Laboratory.
Morten Søby i Forsknings- og kompetansenettverk for IT i utdanning ved Universitetet i Oslo etterspør systematisk forskning på hvordan offentlige nettsteder bruker informasjon fra for eksempel sosiale nettsteder.
Søby er selv ansvarlig for den internasjonale undersøkelsen «New Millenium Learners», som skal pågå to år fram i tid i Europa.