Sesam var den norske søkemotoren som skulle ta opp kampen mot Google på det norske markedet. Det har ikke gått så bra.
Ifølge Dagens Næringsliv har satsningen påført Schbsted et tap på hele 321 millioner kroner.
Det resulterte i et sjefsbytte, samt en halvering av staben tidliger i år. I den pågående snuoperasjonen, har ledelsen også bestemt seg for å kutte dramatisk i markedsføringen.
- Vi kutter markedsføringen av Sesam. Målet er å bygge et unikt produkt, og får vi til det vil brukerne selv markedsføre søketjenesten vår, sier Arild Nilsen, daglig leder for Sesam, til Dagens Næringsliv.
Schibsted tror fortsatt at markedet for søkeordannonser blir strategisk viktig, og de har selv kommet frem til at Google har 87 prosent av det norske markedet på dette feltet i dag.
- Dette markedet vokser noe helt enormt, men vi har en forsvinnende liten andel i dag, sier Nilsen til Dagens Næringsliv.