SKADEVARE

Tjener penger på å gi bort antivirus

Gratis programmer har gjort Tsjekkia til stormakt på anti-virus, og nå trues de etablerte aktørene.

Harald BrombachHarald BrombachNyhetsleder
10. des. 2007 - 11:49

Går du inn på det populære filnedlastingsnettstedet Download.com og kikker på listen over de mest nedlastede programmene, er muligheten stor for at antivirusproduktet AVG Anti-Virus Free Edition ligger på første plass. I uken som ble avsluttet den 2. desember, ble programmet lastet ned over 1 million ganger.

AVG er en produktfamilie som tilbys av selskapet Grisoft. Men de færreste har hørt om selve selskapet, og enda færre er klar over at selskapet er fra Tsjekkia.

- Dette gjelder også tsjekkerne selv, fortalte Miloslav Korenko, markedsdirektør i Grisoft, til digi.no som besøkte selskapets hovedkontor i Brno, Tsjekkias nest største by, i forrige uke.

    Les også:

Basert på tall fra nedlastinger av virusoppdateringer til AVG-produktene i løpet av en 30-dagers periode, mener Grisoft at selskapets produkter per første kvartal i år hadde 62 millioner aktive brukere. Fra kvartalet et halvår i forveien hadde antallet brukere vokst med 58 prosent, og ifølge Korenko er veksten fortsatt økende.

Til tross for selskapet gir bort det mest kjente produktet til privatbrukere og ikke-kommersiell bruk, tjener det ifølge Korenko gode penger. Årsaken til dette, er nettopp den PR-effekten gratisproduktet fører med seg. Ifølge en undersøkelse gjort av analyseselskapet Keating i oktober 2006, er AVG det fjerde mest kjente varemerke på sikkerhetsprogramvare blant amerikanske hjemmebrukere. Norton, McAfee og Symantec lå foran.

- Vi har valgt å fokusere på varemerket AVG framfor å framheve selskapsnavnet, sier Korenko.

Også som leverandør av sikkerhetsprogramvare globalt, ligger selskapet på fjerde plass, ifølge Korenko. Symantec, inkludert Norton-produktene, McAfee og Trend Micro ligger foran. Men innen hver region er det store variasjoner. I Sør-Europa er for eksempel Panda svært store, mens norske Norman og finske F-Secure nok er mest kjente i Skandinavia.

Grisoft ble etablert i 1991 og har siden 1994 satset på fullt på antivirusprogramvare. Året etter var selskapet den dominerende leverandøren på hjemmemarkedet. De neste årene fokuserte selskapet på komme inn på markedet i andre europeiske land, samt i USA. Først i 2000 kom selskapet med et gratisprodukt. Dette fikk bruken av selskapets produkter til å ta av, og i 2004 var antallet AVG-beskyttede PC-er oppe i 22 millioner. De siste årene har selskapet fokusert på ytterligere vekst, samt på å utvide produktspekteret med flere typer sikkerhetsprogramvare.

Hvor mye selskapet tjener, vil Korenko ikke ut med, siden Grisoft er privateid. Intel er blant de største eierne.

- Grisoft fokuserer på privatmarkedet. Dette er et enklere marked å forholde seg til rent teknisk, fordi de fleste bare bruker varianter av det samme operativsystemet. Det er også her den største veksten i antallet brukere har vært de siste årene, forteller Korenko. Han mener at denne trenden ser ut til å forsette. Grisoft tilbyr likevel løsninger for mindre bedrifter, typisk med færre PC-er enn 50.

Gratisproduktet er det som gjør AVG-porteføljen til Grisoft kjent. Svært mange av brukerne besøker også nettstedet hvor selskapet markedsfører de mer avanserte produktene.

Ifølge Korenko har gratisversjonen omtrent samme misjon som antivirusprogramvaren som ofte følger med nye, ferdigbygde PC-er. Men AVG-brukerne får velge selv om de vil installere produktet og Grisoft slipper å betale PC-leverandørene for å spre sitt budskap. Gratis er det likevel ikke for selskapet. Det koster penger å distribuere oppdateringer til millioner av brukere, i hvert fall en gang om dagen.

En av Grisoft konkurrenter på gratismarkedet, Alwil Software, som står bak antivirusløsningen Avast, ble også etablert i Tsjekkia i 1991. Det er mye som er felles for de to selskapene og deres produkter, men et par forskjeller er det likevel.

Avast er oversatt til langt flere språk enn AVG-produktet, noe Korenko mener er en klar fordel overfor vanlige hjemmebrukere i mange land. På en annen siden krever Alwin at brukerne registrerer gratisproduktet årlig.

- Dette er bare tull å gjøre, siden man uansett ikke kan stole på at den informasjonen man får om brukerne i forbindelse med registreringen, er riktig. Mange skriver inn falsk informasjon, mener han.

Kurven nedenfor viser hvordan utviklingen av antallet gratisbrukere av gratisversjon av AVG Anti-Virus, webtrafikken på Grisofts kommesielle nettsted og selskapets omsetning, sett i forhold til hverandre. Kurvene viser at omsetningen i fjor begynte å vokse raskere enn vekste i antallet gratisbrukere. I år forventer Grisoft å omsette for omtrent 80 millioner dollar. Det er omtrent 7,5 gratisbrukere for hver betalende bruker av AVG-programvaren. Grisoft tilbyr også gratis spionvarevern og et gratisprodukt mot rootkits.

Hva får man så ved med et AVG-produkt som koster penger, framfor et gratisprodukt?

- I tillegg til fri support og mer komplette sikkerhetsløsninger, får kundene som betaler raskere tilgang til oppdateringer, forteller Adriana Kroupová, forretningsutvikler i Grisoft, til digi.no. Det siste skyldes ikke at selskapet utsetter utgivelsen av virusprofiler og lignende til gratisversjonen, men at oppdateringene til de betalte produktene lastes ned fra andre servere med mindre belastning.

Produktene som koster penger, inkluderer ett eller to år med support og frie oppdateringer, også til helt nye versjoner av produktene. Produktet som er mest rettet mot privatbrukere, AVG Internet Security Home Edition, kan brukes på tre samtidige PC-er. Programmet inkluderer vern mot virus, spionvare og spam, i tillegg til en brannmur.

Til bedrifter tilbys løsninger som kan styres sentralt via datanettverket, samt løsninger for både Windows-, FreeBSD- og Linux-servere.

Produktene selges direkte fra Grisofts nettsted, men selskapet har mange partnere, både distributører og forhandler, rundt om i verden.

- Grisoft har noen få lokale avdelinger. For oss er det vanligvis billigere og bedre å inngå partnerskap med eksisterende selskaper som allerede kjenner de lokale markedene, forteller Kroupová.

Det er også partnerne som står for den lokale supporten. Supportavdelingen som er i Brno, tilbyr support bare på engelsk og tsjekkisk.

- Avdelingen har også ansvar for kvalitetssikringen av produktene og for testing av oppdateringene, forteller Marcel Nohel, direktør for teknisk support i Grisoft.

Testingen foregår på mer enn 200 fysiske datamaskiner, hvor mange er utstyrt inntil tre ulike operativsystemer, ofte installert i virtuelle maskiner.

I tillegg til supportavdelingen på til sammen 120 personer globalt, har Grisoft omtrent 50 programvareutviklere og 15 virusanalytikere. De sistnevnte jobber skift for å kunne dekke hele døgnet.

Les mer om:
Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.