En av verdens mest annerkjente aviser, New York Times, satset lengre enn de fleste på å ta betalt for innhold som de publiserte på nettet.
De tjente gode penger på det, men det hindret avisen i å etablere en like sterk merkevare på nettet som i papiravisenes verden.
Etter at selskapet åpnet opp alt sitt innhold, har de, ifølge Techcrunch, tatt helt av. New York Times åpnet opp i midten september og har allerede opplevd en trafikkfremgang på hele 64 prosent.


I august hadde New York Times 11,8 millioner unike besøkende. Det steg til 14,5 millioner i september, og i oktober var de helt oppe i 19,4 millioner.
Samtidig har Cnet News, som har webadressen news.com gått kraftig tilbake. De hadde like i underkant av 2,5 millioner unike brukere i august, og har falt helt ned til 2,0 millioner i oktober.
Les også:
- [04.10.2007] Spår døden for alle aviser og blader
- [18.09.2007] Storavis tjener på gi bort alt innhold
- [10.08.2007] Wall Street Journal vurderer gratis nettavis
- [08.08.2007] Ny avis gir opp betaling på nett