De norske internettaktørene med IKT-Norge i spissen har på oppfordring fra Samferdselsdepartementet og Post- og teletilsynet laget en bransjenorm som skal bidra til å redusere spam.
Noen av endringane er tekniske, andre er holdningsskapende, og alle tiltakene skal være implementert før første nyttårsdag.
Følgende selskaper har undertegnet bransjenormen:
- Telenor
- NetCom
- NextGenTel
- Get
- Lyse Tele
- Uninett
- TDC Song
- BKK Tele
- Tele 2
- Active 24/Mamut
- Comendo
Disse aktørene har forpliktet seg til blant annet å:
- tilby sentrale spamfiltre
- reagere overfor kunder som sender ut spam
- gjøre det enklere for deg å klage på mottatt spam
- øke kompetansen om spam
- tilpasse sine tekniske løysingar til å forsøke å stoppe spam
Verken teletilsynet eller IKT-Norge tror dette vil være nok til å overvinne spam-problemet. Til det er problemet for omfattende. De håper imidlertid at det skal gi et stort løft.
Så spørs det om dette vil gi en merkbar effekt. Forbrukere som blir plaget med mye spam, kan se etter bransjens antispam-logo og eventuelt vise til den hvis de føler det er grunn til å klage på leverandørens etterlevelse av den nye bransjenormen.
Les også:
- [07.01.2008] Spammerne skal ikke nå fram til brukerne
- [11.10.2007] Telebransjen går sammen mot spam