Dagens marked for personlige navigasjonsenheter domineres av aktører som Garmin og TomTom. Analyseselskapet Telematics Research Group (TRG) tror denne situasjonen raskt vil endres når stadig flere mobiltelefoner utstyres med tilsvarende funksjonalitet. Analyseselskapet regner med at det første og fremst er Nokia, Motorola, LG og Samsung som vil drive denne utviklingen. Spesielt har TRG tro på Nokia.
Mens det totale salget av personlige navigasjonsenheter i fjor anslås til å være på drøyt 50 millioner enheter, mener TRG at antallet solgte enheter i 2012 vil være på mer 220 millioner. I 2015 ser TRG for seg at antallet vil passere 500 millioner solgt enheter per år.
TRG anslår at det ble solgt omtrent 20 millioner mobiler med navigasjonsfunksjonalitet i fjor, mens de øvrige 30 millioner enhetene var selvstendige navigasjonsenheter. Men allerede i 2009 mener TRG at salget av mobiltelefoner med GPS-mottaker vil overgå salget av de selvstendige enhetene.
I TRGs prognose for 2015, mener analyseselskapet at Nokia vil stå for salget av mer enn 180 millioner enheter, omtrent 36 prosent av det totale markedet og mer enn dobbelt så mye som nummer to eller tre i markedet, som ventes å bli henholdsvis Samsung og Motorola. Se tabellen nedenfor.
Salgsestimat for personlige navigasjonsenheter: 2007 vs 2015 |
|||
Selskap | Estimert salg 2007 | Selskap | Potensielt salg 2015 |
TomTom | 9M+ | Nokia | 180M+ |
Garmin | 8M+ | Samsung | 70M+ |
Mitac | 7M+ | Motorola | 70M+ |
Nokia | 5M+ | LG | 60M+ |
Mio/Navman | 4M+ | TomTom | 25M+ |
Others | 17M+ | Garmin | 25M+ |
Total 2007 | 50M+ | Total 2015 | 500+ |
Kilde: Telematics Research Group, Inc. (TRG) |
I tillegg til at det er praktisk for brukerne å ha all mulig funksjonalitet samlet i én eneste kompakt enhet, mener TRG at den viktigste drivkraften for økningene i salget av mobiltelefoner med navigasjonsfunksjonalitet vil være nye applikasjoner og tjenester som kombinerer posisjonsdataene med blant annet oppdaterte data om interessepunkter og brukergenerert innhold, for eksempel omtale av lokale virksomheter. Dette vil kunne kreve tilgang til mobilnettet eller Internett.