Norske Internett-brukere blir bombardert med massedistribuert e-post som tilbyr potenspiller, slankeprodukter eller forlengelse av visse kroppsdeler.
At problemet er omfattende viser tall fra StatoilHydro med 30 000 ansatte. Bare i november stoppet spamfilteret 13,4 millioner e-poster. Oslo kommune har over 40 000 ansatte og får rundt 20 000 e-postmeldinger inn i sine systemer daglig, skriver Aftenposten.
Dette vil myndighetene ha slutt på. Post- og teletilsynet og Samferdselsdepartementet tok i fjor et initiativ for å få norske internettaktører med IKT-Norge i spissen til å lage en bransjenorm som skal bidra til å redusere spam.


Noen av endringene er tekniske, andre er holdningsskapende, og alle tiltakene skal gjelde fra 1. januar.
Les også:
- [08.07.2008] Stadig mer spam kommer fra naboens PC
- [27.12.2007] Bransjens spamtiltak skal være på plass
- [12.11.2007] Deler ut gratis mobil epost med reklame
Det er de 11 største tilbyderne av tele- og bredbåndstjenester som har skrevet under på å følge opp normen:
- Telenor
- NetCom
- NextGenTel
- Get
- Lyse Tele
- Uninett
- TDC Song
- BKK Tele
- Tele 2
- Active 24/Mamut
- Comendo
Fra januar har aktørene forpliktet seg til å:
- Tilby sentrale spamfiltre
- Reagere overfor kunder som sender ut spam
- Gjøre det enklere for deg å klage på mottatt spam
- Øke kompetansen om spam
- Tilpasse sine tekniske løsninger til å forsøke å stoppe spam
Verken tilsynet eller IKT-Norge tror dette vil være nok til å overvinne spam-problemet. Til det er problemet for omfattende. De håper likevel at det skal gi et stort løft.