FORBRUKERTEKNOLOGI

Avviser at HD-formatkrigen er over

HD DVD-gruppen gikk fredag på en alvorlig smell, men vil på ingen måte innrømme at slaget er tapt.

Harald BrombachHarald BrombachNyhetsleder
7. jan. 2008 - 10:38

I går skulle HD DVD consortium ha holdt en egen pressekonferanse i forbindelse med denne ukens Consumer Electronics Show i Las Vegas, men pressekonferansen ble avlyst etter at det fredag ble kjent at filmselskapet Warner Bros ikke lenger vil utgi film på både HD DVD og Blu-ray Disc, men i stedet kun vil satse på det sistnevnte formatet. Blant de store, amerikanske filmselskapene er det nå bare Paramount og Universal som fortsatt støtter HD DVD.

Mange har tolket fredagens nyhet som et stort nederlag for HD DVD og Toshiba, som er den viktigste støttespilleren for formatet. Men at dette var dødsstøtet, vil ikke Akiyo Ozaka, president for Toshiba America Consumer Products, være med på.

Ifølge Reuters sa Ozaka under et pressemøte at HD DVD ikke har tapt.

- Vi ble veldig skuffet over kunngjøringen til Warner Brothers, men salget av HD DVD var veldig godt i fjor, spesielt fra oktober til desember, påpekte Ozaka, og viste til at det i USA alene ble solgt 1 million HD DVD-spillere i fjor. Dette inkluderer dog spilleren til Xbox 360, men siden det ikke utgis spill på HD DVD-formatet, benyttes denne trolig nesten utelukkende til å spille av film.

    Les også:

Ozaka ville ifølge Reuters ikke si noe om hva som vil bli HD DVD-støttespillerne neste trekk.

Blant forbrukerne er det svært delte meninger om de to konkurrerende formatene. Mange mener Blu-ray Disc har et fortrinn på grunn av større lagringskapasitet, mens HD DVD-tilhengerne mener at Blu-ray-formatet også har støtte for mer forbrukerfiendtlige DRM-teknologier enn det HD DVD har, noe man frykter vil bli utnyttet av filmbransjen.

For forbrukerne vil det være både fordeler og ulemper dersom krigen mellom HD-formatene nå er over. Det å kunne forholde seg til ett format, gjør valget enklere, noe som vil kunne bli en pådriver for salget. Men samtidig reduseres konkurranse, noe som kan bety langsommere reduksjon av prisene og redusert satsning på innovasjon.

Det relativt høye salget av HD DVD-spillere i USA denne høsten, skyldes trolig først og fremst en kraftig prisreduksjon på enkelte spillere.

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.
Tekjobb
Se flere jobber
Har muligheten for hjemmekontor blitt den nye normalen?
Les mer
Har muligheten for hjemmekontor blitt den nye normalen?
Tekjobb
Få annonsen din her og nå frem til de beste kandidatene
Lag en bedriftsprofil
En tjeneste fra