FORBRUKERTEKNOLOGI

Underlig salgsmodell i Sonys MP3-butikk

Sony BMG gir opp DRM, men deres nye MP3-butikk blir ikke spesielt brukervennlig.

8. jan. 2008 - 08:27

Sony BMG sendte ut en erklæring mandag kveld der de bekrefter helgens melding i Business Week om at også de kommer til å kutte ut kopilås når de selger musikk i digitale formater.

    Les også:

De første DRM-frie sporene fra Sony BMG legges ut for salg i MP3-format på et nytt nettsted, døpt Platinum MusicPass. Salget starter 15. januar i USA og i slutten av januar i Canada. Det er ikke sagt noe om når det samme tilbudet kommer til andre land. En talsmann fra Sony BMG sier til Associated Press sier at de foreløpig ikke er planer om noe slikt, heller ikke i Japan.

Den som vil kjøpe digitale musikkspor fra nettbutikken Platinum MusicPass må først gå til en fysisk butikk – Best Buy, Target eller andre – og kjøpe et kort for 12,99 dollar. Kortet er imprentet med et eget ID-nummer som må oppgis når man skal laste ned musikken. Når man har lastet ned musikk tilsvarende prisen på kortet, må man ut og kjøpe et nytt kort.

I første omgang vil det selges spor fra 37 album innen genre som rock, pop, r&b og country, med artister som Bob Dylan, Britney Spears, Jennifer Lopez og Avril Lavigne.

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.