I går meldte Microsoft at Bruce Jaffe fratrer sin stilling som «Corporate Vice President, Corporate Development» fra 29. februar. Jaffe har hatt denne stillingen, som innebærer ansvar for Microsofts oppkjøp, i to år. Jaffe slutter altså dagen etter at Microsoft bekreftet sitt tredje største oppkjøp noensinne, det av norske Fast for 1,23 milliarder dollar, tilsvarende 6,6 milliarder kroner.
Det er ikke oppgitt noen årsak til at Jaffe slutter.
I en e-postmelding til Wall Street Journal skriver Microsofts talsperson Bill Cox at «vi har satt stor pris på Bruces bidrag til Microsofts vekst, og vi ønsker ham lykke til i han neste foretak.»
I Bloombergs gjennomgang av Microsofts oppkjøp under Jaffes ledelse, er det ikke kommet fram noe som tyder på misnøye eller interne uoverensstemmelser i forhold til det han har gjort.
I de to årene Jaffe har ledet Microsofts oppkjøp, har Microsoft kjøpt et femtitalls selskaper, det vil si rundt to hver måned. Det eneste som kan tenkes å oppfattes som et nederlag, var at Google i fjor våres snappet opp DoubleClick foran nesen på Microsoft. Microsoft kontret med å kjøpe et annet nettannonseselskap, Aquantive, i august, for 6 milliarder dollar.
Aquantive-kjøpet var Microsofts suverent største, langt større enn kjøpet av danske Navision i 2002, til 1,45 milliarder dollar.
43 år gamle Jaffe kom til Microsoft i 1995 som medlem av gruppen for bedriftsstrategi, med ansvar for å bidra med økonomiske og strategiske analyser til selskapets forretningsavdelinger. I 1999 ble det opprettet et kontor for bedriftsutvikling – «corporate development» – som Jaffe gikk til. Før han ble leder for kontoret, hadde han en periode som visepresident og finanssjef for MSN.
Av andre interessante oppkjøp det siste året, kan nevnes Tellme Networks (programvare for talegjenkjenning), ScreenTonic (annonser til mobiltelefoner) og Medstory (søketeknologi spesialisert på medisinske opplysninger).
Det som kan være en mulig forklaring på at Jaffe forlater Microsoft, er at toppsjef Steve Ballmer ønsker å desentralisere ansvaret for selskapets oppkjøp.
Det skal skje ved å overføre ansvaret til Microsofts tre presidenter. Disse skal styre oppkjøp som kan fremme forretningsområdene som de har ansvaret for.
De tre presidentene er:
- Kevin Johnson, leder satsingen på Windows og Internett
- Jeff Raikes, leder satsingen på løsninger til bedrifter
- Robbie Bach, leder satsingen på underholdning og «dingser»
Hensikten med å fordele oppkjøpansvaret på disse tre, skal være et ønske om større smidighet og raskere gjennomføring. En visepresident kan vanskelig beholde et overordnet oppsyn med oppgaver som en president har ansvaret for.
Les også:
- [24.07.2008] Ballmer jakter på ny leder for nettsatsingen
- [11.01.2008] Microsofts Office-guru trekker seg
- [10.01.2008] Næringsministeren svarer IKT-Norge
- [09.01.2008] Fast på børstopp etter Microsoft-bud
- [09.01.2008] Gründer skuffet over at Norge mister Fast
- [08.01.2008] Oppkjøpet av Fast er bra for IT-Norge
- [08.01.2008] Microsoft kjøper Fast