Selv om det bare er få aktører som har eget telenett, er det mange mobilselskaper i Norge. Disse mindre operatørene kjøper kapasitet av konkurrenter som Telenor, Netcom og Network Norway som har, eller bygger, egne nett.
Konkurransen blant disse mindre virtuelle mobiloperatørene er knallhard, og de har hovedsaklig konkurrert på pris. En av de aktørene som utmerket seg på dette var Ipea.
Selskapet klarte kunststykket å toppe telepriser.no i lengre perioder med et pristilbud på 0 kroner. Det greide de ved å tilby et gratisabonnement med like mange gratis ringeminutter inkludert, som det gjennomsnittskunden ringte for ifølge teletilsynets beregniner.
På relativt kort tid har selskapet klart å skaffe en kundebase på 15.000 kunder ved hjelp av denne prisstrategien. I skrivende stund topper de imidlertid ikke prissammenligningen på telepriser.no. Den toppes av One Call, et heleid datterselskap av Network Norway.
Nå melder Network Norway at de kjøper Ipea, og at de vil fusjonere det med One Call. Før fusjonen har One Call over 100.000 kunder, ifølge Network Norway.
- One Call har som IPEA, en gitt mengde gratis forbruk per måned og trafikkprisene ut over gratisforbruket er gunstigere enn hva abonnentene har hos IPEA i dag, sier konsernsjef Ingvild Myhre i Network Norway, i en pressemelding.
Hun lover at Ipeas kunder vil få et bedre produkt enn i dag, selv om dette oppkjøpet betyr at to av de som har konkurrert hardest om å toppe telepriser.no nå går sammen.
Ipeas kunder vil motta nytt SIM-kort som en følge av oppkjøpet.
I tillegg til at Network Norway styrker sitt datterselskap gjennom oppkjøpet, sikrer de seg også mer trafikk til sitt eget telenett.
Les også:
- [25.10.2007] Ipeas snittkunde ringer over gjennomsnittet
- [10.09.2007] Tjener penger på «gratis» tellerskritt
- [06.09.2007] Tilbyr «gratis» mobilabonnement
- [05.06.2007] Slåss om å gi gratis mobilabonnementer