Fredag ble det kjent at Microsoft er villig til å betale 44,6 milliarder dollar – 240 milliarder kroner – for nettportalen Yahoo. Budet gjenspeiler Microsofts ønske om å kapre en større del av markedet for nettannonsering, der Google i dag er den ubestridte lederen.
Les også:
- [19.02.2008] Microsoft utelukker nytt bud på Yahoo
- [14.02.2008] Yahoo kan få Murdoch-hjelp mot Microsoft
- [12.02.2008] Yahoo sa formelt nei til Microsoft
- [11.02.2008] Yahoo-styret vil avvise Microsoft
- [01.02.2008] Microsoft byr 240 milliarder for Yahoo
- [30.01.2008] Yahoo ser for seg et vanskelig år «i motvind»
I fjor konkurrerte Google og Microsoft i en budkrig om nettannonseselskapet DoubleClick. Den krigen vant Google, og Microsoft svarte med å anklage Google for ulovlig monopolutvidelse. Denne klagen ble avvist av det amerikanske konkurransetilsynet FTC (Federal Trade Commission) som godkjente Google kjøp av DoubleClick rett før jul. Kjøpet granskes fortsatt av EU-kommisjonen der en avgjørelse ventes i løpet av april. Google betalte 3,1 milliarder dollar for DoubleClick.
Nå er det Google som anklager Microsoft for ulovlig monopolutvidelse. Flere utspill gjør det klart at de vil ty til ulike virkemidler for å hindre, eller i det minste utsette, kjøpet av Yahoo.
Ifølge finanspressen – Financial Times, Wall Street Journal, Forbes og så videre – er det lite trolig at en formell klage til konkurransemyndighetene i EU og USA vil gi annet enn noen måneders utsettelse. På grunn av kjøpets omfang er myndighetene nødt til å behandle det: Omfanget og tidsplanen for denne behandlingen ventes å bli klar i løpet av uken.
Googles offisielle blog fikk lørdag et innlegg av Googles senior visepresident og juridiske ansvarlige, David Drummond, som antyder hvordan Google vil argumentere mot kjøpet: Yahoo! and the Future of the Internet.
Her skriver Drummond at Microsofts «fiendtlige bud» på Yahoo gir grunn til bekymring: «Det dreier seg om å bevare de grunnleggende prinsippene til Internett: åpenhet og fornyelse.»
– Kan Microsoft nå prøve å påvirke Internett med de samme upassende og ulovlige metodene som de i sin tid brukte på PC-en? Mens Internett belønner konkurransedyktig fornyelse, har Microsoft ofte prøvd å etablere proprietære monopoler, og så bygge ut sin dominans i nye tilliggende markeder, skriver Drummond.
Drummond viser videre til lovbruddene som bidro til å befeste Microsofts markedshegemoni innen nettlesere og operativsystemer.
– Til sammen har Microsoft og Yahoo en overveldende andel innen lynmeldinger og webbasert e-post. De opererer to av de mest trafikkerte portalene på Internett. Kunne det at de samles la dem utvide et monopol innen PC-programvare til urettmessig å begrense brukeres evne til fritt å benytte seg av konkurrentenes e-post, lynmeldinger og web-baserte tjenester? Politikere verden over må stille seg slike spørsmål, og forbrukere fortjener tilfredsstillende svar, skriver Drummond.
Ifølge Wall Street Journal har Googles toppsjef Eric Schmidt tatt kontakt med toppsjef Jerry Yang i Yahoo. Schmidt skal ha forsikret Yang at Google står beredt til å hjelpe Yahoo avverge Microsofts oppkjøp med alle tenkelige midler.
Et konkurrerende bud fra Google alene er usannsynlig, ifølge analytikere, fordi man kan anta at konkurransemyndighetene i både USA og EU vil avvise en sammenslåing av Google og Yahoo. Men Google kan tenkes å bidra til å finansiere og snekre sammen et alternativt bud, eller få på plass tiltak som kan holde Yahoo uavhengig.
Budet på Yahoo kommer mens Yahoo er inne i en vanskelig omstillingsprosess, som selskapets ledelse sier ikke vil gjenreise den tidligere dynamikken i selskapet før en gang i 2009. Mange aksjonærer har signalisert at de er svært misfornøyd med inntjeningen. Microsoft-budet svarer til 31 dollar per aksje, og ligger 62 prosent over børsverdien til Yahoo per børsens stengetid torsdag kveld. På den andre siden sto kursen i over 33 dollar i slutten av oktober i fjor, og Google kan ha ambisjoner om i det minste å presse kursen over dette nivået.
Styret i Yahoo skal ha konferert er telefon i løpet av fredagen, men skal ennå ikke ha tatt stilling til budet fra Microsoft.
Det skal ha vært utstrakt kontakt mellom Yahoo og et antall aktører innen teknologi, media og finans. Blant mulige interessenter nevnes AT&T, News Corp og Time Warner. Disse skal ikke være i ferd med å forberede alternative bud på Yahoo, og det blir sett på som usannsynlig, men ikke umulig, at de ombestemmer seg.
Wall Street Journal skriver at Yahoo skal ha ført diskusjoner med Google om en mulig outsourcing av annonsetjenester i Europa til erkerivalen, i samsvar med ønsker uttrykt av noen av aksjonærene. Disse samtalene kan antas å fortsette, trass i budet fra Microsoft, heter det, trass i at partene skal oppleve problemer med å bli enige om hvordan inntekter skal fordeles. Det snakkes også om at en slik outsourcing ikke skal begrenses til Europa.