Stadig flere klager på spam og uaddressert reklame. Om det er fordi Forbrukerombudet mottok i alt 7416 klager og henvendelser i 2007.
- Det er en liten nedgang i forhold til rekordåret 2006, men vi registrerte en økning i antall klager på spam, uadressert reklame og ulike former for svindelmarkedsføring, sier forbrukerombud Bjørn Erik Thon, i en pressemelding.
En skulle kanskje tro at IKT-bransjen var den bransjen som hadde størst forståelse for hvor stort spamproblemet er, og at de derfor holdt seg for gode til bedrive useriøs markedsføring, men det er langt fra tilfellet.
2007-tall fra Forbrukerombudet viser at klager på markedsføring og avtalevilkår på IKT-området topper bransjeoversikten med 1282 henvendelser. Tallene inkluderer klager på leverandører innen innhold- og underholdningstjenester, bredbåndstelefoni samt fasttelefon- og mobilabonnement.
- Det høye klagetallet viser at det fortsatt gjenstår mye arbeid før forbrukerne får trygge løsninger på dette viktige området, sier Thon.
Etter IKT-bransjen følger reiseliv og transport med 392 henvendelser.
Klager på villedende prisopplysninger var en gjenganger innenfor flere bransjer og saksområder. Her utmerket netthandel og markedsføring av bolig og eiendomsmegling, som de verste.
Det ble registrert 272 henvendelser på området finansielle tjenester. Mange av disse gjaldt påtrengende og aggressive salgsmetoder, blant annet telefonsalg av lån og kreditt.
Forbrukerombudet mottok 872 henvendelser og klager på utsendelse av e-post-reklame uten innhenting av samtykke fra mottaker på forhånd. Det var flere enn året før.
- Klagetallene for spam, uadressert reklame og telefonsalg viser at det er stor misnøye med påtrengende markedsføringsformer som forbrukerne ikke ønsker, sier Thon.