Alibaba, det kinesiske Internett-selskapet som driver Yahoos tjenester i Kina, forbereder seg på å kjempe for å bevare sin uavhengighet, heter det i et oppslag i Wall Street Journal, som bygger på en ikke-navngitt kilde.
Alibabas forhold til Yahoo stammer fra 2005, da Yahoo brukte en milliard dollar på å kjøpe 39 prosent av selskapet. Avtalen sikrer Alibaba nærmest frie tøyler i å drive Yahoo China. Dette har igjen bidratt til å holde kinesiske myndigheter på armlengdes avstand, antakelig på betingelse av at egensensuren virker tilfredsstillende.
Alibaba frykter at dersom Microsoft lykkes i å kjøpe Yahoo, vil de blande seg opp i driften av Yahoo China. De mener Microsoft trolig vil lykkes, og har engasjert egne rådgivere for å forberede forhandlinger med Microsoft med tanke på å opprettholde den uavhengigheten de nyter godt av i dag, heter det.
Avisas kilde sier at Alibaba allerede har vært kontaktet av kinesiske myndigheter om hva en eventuell overtakelse av Yahoo vil innebære for dem, og understreker at kjøpet vil granskes svært inngående av regjeringen i Beijing.
Myndighetene frykter blant annet endringer i Alibabas styre som i dag har fire medlemmer, hvorav bare ett fra Yahoo, toppsjef Jerry Yang.
Markedsverdien til Alibaba er nesten 13 milliarder dollar. I tillegg til Yahoo China driver selskapet innen nettauksjoner, nettbetalinger og programvare.
Les også:
- [20.02.2008] Tror Microsoft vil kuppe Yahoos styre
- [19.02.2008] Microsoft utelukker nytt bud på Yahoo
- [18.02.2008] Yahoo-eiere skeptiske til å skvise Microsoft
- [15.02.2008] Yahoo kjøpte videoannonse-selskap
- [14.02.2008] Yahoo kan få Murdoch-hjelp mot Microsoft
- [12.02.2008] Yahoo sa formelt nei til Microsoft
- [11.02.2008] Yahoo-styret vil avvise Microsoft