BEDRIFTSTEKNOLOGI

Lanserer internettbutikk for de store

Santech Micro Group (SMG) lanserte mandag en internettbutikk i samarbeid med IPEC. IT Shop AS, som butikken heter, er kun beregnet for store kunder med høy IT-kompetanse.

Harald BrombachHarald BrombachNyhetsleder
3. feb. 1998 - 16:42

IT Shop er basert på Santechs nettbaserte handelssystem mot forhandlerne, Microshop. MicroShop er integrert med SAP-systemet hos distributøren. Dette innebærer at forhandlerne til enhver tid har tilgang til blant annet priser, utvalg, leveringssituasjon og teknisk informasjon for de enkelte produktene i Santechs sortiment. All informasjon om priser, produktutvalg og lagersituasjon oppdateres automatisk.

MicroShop for sluttbrukere, som IT Shop er et eksempel på, er egentlig et nytt skall på utsiden av det nåværende i MicroShop. Forhandlerens kan utstyre dette skallet med sin egne logoer og farger, og systemet vil tilby forhandlerens serviceapparat, markedsapparat og systemkompetanse. SMGs leverer samtidig produkter, logistikk og volum, men til forhandlerens kunder og til forhandlerens priser.

Varene leveres direkte til sluttbruker fra SMGs lager, mens betalingen går til forhandleren.

Tore Løveid Nilssen, salgsdirektør for SMG, forteller at SMG ikke selv har kompetanse eller ressurser til å selge direkte til sluttbruker.

- Vi har heller ikke noe ønske om å begynne med dette, sier han.

Hans Erik Robbestad (bildet), daglig leder for IPEC Engineering og IT Shop, satser derimot hardt på salg til sluttbrukere.

- IT Shop vil være et supplement til IPEC. Vi tror at markedet nå er modent for å benytte et elektronisk innkjøpssystem, sier han.

Både Robbestad og Løveid Nilssen mener at det elektroniske innkjøpssystemet vil være tidsbesparende for både kundene og forhandlerne.

- Når en kunde ringer en forhandler, må også selgeren slå opp i sitt produktregister for å kunne gi kunden den informasjonen kunden etterspør. Nå får kunden muligheten til å gjøre dette selv, forteller Løveid Nilssen.

Ifølge Robbestad vil markedsføringen foregå ved at salgspersonell aktivt oppsøker målgruppen med det formål å tegne en brukeravtale. Robbestad sier til digi.no at at selskapene vil vurdere å lage en demo-utgave av butikken som er tilgjengelig for alle potensielle kunder. Det vil selvsagt ikke være mulig å bestille varer gjennom demo-utgaven, den vil bare demonstrere konseptet.

Robbestad forteller at IT Shops kunder vil ha høy kompetanse, det vil si at kunden vet hva hun vil ha. I tillegg er IT Shop rettet mot kunder med stort innkjøpsvolum, det vil si over 200.000 kroner per år.

- IT Shop benytter en fleksibel prismatrise der kundene blir plassert i kundegrupper i forhold til innkjøpsvolum og organisasjon. Spesialrabatter vil også kunne legges inn på produkter med særskilt stort volum, forklarer Robbestad.

Han forteller at i et utvalg på 45 av de 500 største bedriftene i Norge, var 30 interessert i å fortsette å prøve ut løsningen. Blant kundene som har testet ut IT Shop siden 16. desember i fjor, finner man NSB Biltrafikk, NTNU (Norges Teknisk Naturvitenskapelige Universitet) og Gyldendal Norsk Forlag. I løpet av de drøye to ukene IT Shop var åpen i fjor, omsatte nettbutikken for omtrent én million kroner.

Robbestad forventer en omsetning på 20 millioner kroner i 1998, noe som utgjør 40 prosent av IPEC totale omsetning.

Den tekniske løsningen benytter økonomisystemet SAP og Internett-handlessystemet Active Trade fra WIN.HLP. Systemet er tilgjengelig gjennom ordinær Internett-tilknytning. IPEC og andre forhandlere som måtte ønske å knytte seg til MicroShop på denne måten, betaler ingenting for tjenesten fra SMG. Lisens for programvaren må derimot kjøpes av WIN.HLP.

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.