Nordisk Mobiltelefon utfordrer Telenor og Netcom med sitt eget nett får mobilt bredbånd. Selskapet var tidlig ute og forventningene var store, men selskapet klarte ikke helt å tilfredsstille brukerne i begynnelsen. Det samme problemet har også Netcom støtt på etterhvert som deres Turbo-3G begynte å bli populært.
Etterhvert har imidlertid Ice bygd ut sitt nett med flere basestasjoner, og med bedre kapasitet, og nå forteller Ice at de har tredoblet sin kundemasse fra 2006 til 2007.
- Vi hadde en markedsandel på over 20 prosent ved utgangen av 2007, og er på god vei mot 25.000 kunder. Med tanke på at vi ikke har noen kundemasse å krysselge til på samme måte som Netcom og Telenor er vi godt fornøyd, sier Matthias Peter, sjef i Nordisk Mobiltelefon, selskapet som står bak Ice-tjenesten, til Finansavisen.
Veksten har imidlertid kostet dyrt. Selskapet leverte en omsetning på 62,7 millioner kroner i fjor, og underskuddet endte på hele 142,8 millioner kroner.
Det er helt etter planen ifølge Matthias Peter. Det koster å bygge opp egen infrastruktur, men de største investeringene skal nå være tatt.
- I løpet av 2008 satser vi på å gå i pluss på månedsbasis, sier Matthias Peter, til Finansavisen.