KARRIERE

Webstandarder? - Last ned IE

Operas David Storey møter mye rart i sin jobb for å få alle verdens nettsteder til å følge åpne standarder.

22. feb. 2008 - 14:31

digi.no forsøker i en rekke artikler å gå litt i dybden på temaer som opptar IKT-bransjen, og fortelle litt om personer som gjør en viktig og/eller spesiell jobb.

Tidligere har vi fulgt Knut Yrvin, Community Manager for Open Source i Trolltech gjennom en arbeidsdag: - Det er det rare. Folk betaler selv om de ikke må.

Vi har også tatt et dybdeintervju med generalssekretæren i IKT-Norge: Per Morten Hoff: IKT-Norges revolvermann.

Se også våre andre featureartikler og våre mange fotoreportasjer.

Nå har vi besøkt norske Opera Software for å høre om arbeidet som utføres for å sikre at verdens nettsteder følger de åpne webstandardene. Les videre for et stort intervju med Chief Web Opener David Storey

Chief Web Opener

Skotten David Storey i Opera Software har en stilling litt utenom det vanlige, men som samtidig er viktig for alle som interesserer seg for hvordan internett fungerer. På visittkortet står det Chief Web Opener.

Hans jobb er å få alle verdens nettsteder til å følge webstandardene. Da er det kanskje ikke så rart at han av og til refereres til som "Mission impossible"-mannen. Det er nemlig nok av nettsteder som ikke gidder, ikke klarer eller som rett og slett nekter å følge åpne standarder.

- David Storey var får første mann i full stilling i denne jobben, sier Tor Odland, informasjonssjef i Opera.

Det er imidlertid en oppgave som krever litt mer enn hva en mann kan klare alene.

- Vi har et par til. En i Japan, en i India og vi håper på å få på plass noen i Russland, Kina og USA, sier David Storey, til digi.no.

En skulle kanskje tro at det var opplagt å følge etablerte åpne standarder på internett, men det er det ikke. Internet Explorer og Netscape kriget aggressivt mot hverandre og det gjaldt å få et overtak. Da var det fristende å implementere funksjoner som gikk utenfor standardene. Til slutt gikk Microsoft seirende ut av krigen, med en markedsandel som til tider lå på over 90 prosent.

Da var det mange som ikke tok seg bryet med å sørge for at nettsidene var kompatible med andre nettlesere. Det er det i ferd med å bli en endring på, mye takket være den kraftig økte utbredelsen til Operas konkurrent Firefox.

Nettsteder som ekskluderer den samlede markedsandelen til Firefox, Opera, Safari og andre mindre kjente nettlesere, mister nå et såpass stort antall besøkende at det i praksis ikke er akseptabelt. Verden har derfor forandret seg til det bedre de siste årene.

Piratkopierende asiater følger ikke standardene

- USA, Storbritannia og Tyskland er veldig flinke, og generelt sett er europeiske nettsteder ganske gode. Norge er veldig flinke fordi Opera kommer herfra, og webutviklerne kjenner oss godt, sier Storey.

Litt overraskende forteller Storey at problemet med nettsteder som ikke følger åpne standarder, er størst i land som Sør-Korea, Kina og andre asiatiske land. Det er land der Microsoft har slitt veldig med å få et fotfeste.

- Mye av standard-dokumentasjonen er skrevet på engelsk, forklarer Storey.

Dessuten er piratkopieringen utbredt. Det gir blant annet utslag i at brukerne her ikke får oppgradert fra den gamle nettleseren Internet Explorer 6, en nettleser med så mange problemer at selv Microsoft sliter med hvordan de skal håndtere problemene med den kommende Internet Explorer 8.

En sosial utvikler

Før han begynte i Opera i oktober 2005, jobbet han blant annet ved Cern i Sveits og som frilansutvikler av webapplikasjoner. Han skrev om distribuerte systemer i sin masteroppgave. En såpass grundig teknologisk bakgrunn er nødvendig, selv om jobben stort sett består i å være en sosialt anlagt mennesketype.

- Jeg må forstå hva de analyserer, og så reiser jeg rundt om i verden for å lære opp webutviklere. Jeg deltar vel på 15-20 konferanser i året, flesteparten av de i USA, sier Storey.

Den viktigste delen av jobben på disse konferansene er ikke å holde foredrag eller å lære av andres foredrag. Det er å møte folk.

- Hovedproblemet er å få kontakt med rette person. Help desk er det som regel lite hjelp å få fra, sier Storey.

Webutviklere, tekniske personer og informasjonssjefer er ofte kode kontakter. I store selskaper har Opera gode erfaringer med å snakke med forretningsutviklere som rapporterer til toppledelsen.

- I YouTube kommuniserte jeg direkte med gründeren Steve Chen. Jeg sendte ham en e-post og han svarte direkte, sier Storey.

Det var før de ble store, men de har vært like hjelpsomme også etter at tjenesten tok av og ble kjøpt av Google.

- Han svarte at det var topp at vi kom med innspill og at han skulle ønske at IE-teamet var like hjelpsomme, sier Storey.

Andre ganger må Storey personlig møte opp hos selskapet, men det skjer relativt sjeldent.

- Vi dro til Mountain View i Silicon Valley for å møte Hotmail-teamet, sier Storey.

De var ikke særlig interessert, men personer høyere opp i Microsoft har signalisert et taktskifte, så det vil trolig bli bedre. Opera inviteres også til å bli med som beta-tester av nye nettsteder hos Microsoft.

- Jeg har faktisk jobbet med gutta på Silverlight-prosjektet. Det virker ikke ennå, men de jobber med det, sier Storey.

Det er ikke bare obskure nettsteder som kan skape kompatibilitetsproblemer. Google er kanskje verdens mest nettorienterte selskap. Alt skal ligge på web, men selv de kan være ganske vrange til tider.

- Gmail var det største nettstedet som ikke støttet oss, sier Storey.

Det samme var Googles nettbaserte kontorløsning.

- Google Docs var problematisk en stund, og de sa at de ikke ville gjøre noe med det, men det ble fikset, sier Storey.

Googles regneark, Google Spreadsheet virker imidlertid ikke - ennå.

- Så fremt vi klarer å få tak i rette kontaktperson, så går det i orden, sier Storey.

Storey synes også det er på sin plass å påpeke at det langt fra alltid er vrangvilje som ligger bak, selv om det kan tid før det skjer noe.

- Noen ganger er det et uhell, og det kan være problematisk å rette det opp, sier Storey.

Konservative banker

- Bankene er generelt sett de mest vrange. Last ned Internet Explorer, sier de - Banker og flyselskaper er blant de mest problematiske. Bankene er generelt sett de mest vrange. Last ned Internet Explorer, sier de til oss. De er veldig konservative, sier Storey.

Den mest vanlige begrunnelsen er at det blir for dyrt å følge standardene, og at markedsandelen for andre nettlesere enn Internet Explorer og Firefox er for lav til at de føler det er verdt bryderiet.

Storey nevner et sært tilfelle med noen svenske banker. De nøyde seg ikke med å ignorere støtte for andre nettlesere enn Internet Explorer, de tok aktivt grep for å sørge at andre nettlesere ikke skulle virke.

- De blokkerte rett og slett andre nettlesere fullstendig, noe som er ganske rart når det er velkjent at Internet Explorer er den mest usikre nettleseren, sier Storey.

Opera er ikke ukjent med blokkerings-problemstillingen. De har derfor muligheten for at nettleseren identifiserer seg som en annen, for eksempel som Internet Explorer.

Det virket en stund, men så begynte den svenske banken å legge inn mer avanserte sjekker for å forsikre seg om at brukerne kun brukte Internet Explorer.

I Norge er ikke bankene like ille. Opera forteller at de har hatt problemer med Skandiabanken, men at det aldri har vært med vilje. De møter god forståelse når de kontakter dem.

- Vi har god relasjon med Skandiabanken. De sier takk for innspillene og så implementerer de de nødvendige endringene, sier Storey.

Det samme er tilfelle med flyselskapet SAS i Sverige og Danmark, selv om flyselskaper internasjonalt også er blant de store synderne når det gjelder støtte for åpne standarder.

Må støtte feil for å virke

Det er først og fremst Internet Explorer 6 som er et stort problem, men Firefox har også noen implementeringer som går helt utenfor etablerte standarder. Det henger sammen med arven Firefox har fra Netscape, og fra tiden da den nettleseren dominerte og kunne legge inn nye funksjoner etter eget forgodt befinnende.

- Noen ganger legger vi inn funksjonalitet for å støtte Internet Explorer-rariteter. Det avhenger av hvor populær funksjonen er. Vi analyserer det og ser hvor vanskelig det blir å få til. Hvis andre nettlesere også støtter funksjonen, så øker det sjansen for at vi også gjør det, sier Storey.

Det er to måter Opera omgår problemet på. De kan identifisere seg som en annen nettleser, og hvis det ikke virker, kjører de browser.js, en javascript-fil som retter nettsidens kildekode i sanntid.

Browser.js er en fil som inneholder liste over spesifikke domenenavn, med feilrettinger. Den blir automatisk oppdatert en gang i uken, for de som har valgt den innstillingen i Opera-nettleseren.

Opera kan imidlertid ikke bruke denne scriptfilen som en generell problemløser.

Det kan oppstå situasjoner der det er feil av helt andre grunner. Script-filen brukes derfor kun på nettsteder som slår seg vrange, eller som ikke greier å fikse sine egne problemer.

David Storey har et bilde av Bill Gates på veggen.

Mobilt internett

Opera er en relativt liten aktør på nettlesere til PC-er, men på mobile enheter er styrkeforholdet annerledes. Her møter Opera en annen problemstilling.

- Mange nettsteder har dårlige nettsider for mobiler. Når de detekterer at vi kommer fra en mobil, kan vi for eksempel få dårlige wapsider. Opera vil helst ha hele websider, sier Storey.

Operas mobile nettlesere er laget for å håndtere vanlige nettsider, noe som ikke er vanlig på andre mer primitive mobile nettlesere.

- De oppdager med utgangspunkt skjermstørrelsen, samt ved å sjekke en stor database av nettleseridentifikatorer, sier Storey.

Dermed får ikke brukerne glede av at nettleseren deres faktisk har den nødvendige støtten. Foreløpig har ikke mobil nettsurfing tatt helt av, men mange indikatorer peker mot at det er like før. Opera og David Storey jobber derfor intenst med å forklare nettstedene at det er en dårlig løsning.

- Vi kan ikke kreve at de sender oss en god side, men hvis de sender Apple iPhone den fulle siden, og Opera en dårlig mobiltilpasset side, så må vi gjøre noe med det, sier Storey.

Internet Explorer 8

- Det største problemet med Microsoft nå, er situasjonen med Internet explorer 8. Det vil forårsake mange store problemer - Det største problemet med Microsoft nå, er situasjonen med Internet Explorer 8. Det vil forårsake mange store problemer, sier Storey.

Microsoft har erkjent at de får et kjempeproblem pågrunn av gamle synder med Internet Explorer 6. Da de oppgraderte til IE7, skapte det store problemer for en del nettsteder som rett og slett ikke var kompatible med en skikkelig nettleser.

Istedenfor å tvinge nettstedene til å rette sine feil, har de valgt å la disse nettstedene kjøre i en såkalt "quirksmode". Det vil si at disse nettstedene blir prosessert med rendering-motoren til IE6.

- Det vil bli et stort problem fordi de fryser renderingmotoren. Dermed vil det være mange nettsteder som ikke retter sine feil. Insentivet til å fikse problemet blir mindre, når det vet at det alltid vil fungere med den gamle rendering motoren, sier Storey.

Dermed forsvinner et av Storeys viktigste trumfkort. Tidligere kunne han fortelle kundene at de burde følge åpne standarder fordi det vil forhindre fremtidige problemer. Med IE i quirksmode, kan de ignorere utviklingen vel vitende at nettstedene fortsatt vil fungere i mange, mange år fremover.

Det gir et mindre problem for nettstedene på kort sikt, men det sørger samtidig for at det vil ta mange år før verdens nettsteder klarer å forholde seg skikkelig til åpne standarder.

David sparer utenlandske mynter og sedler på sparebøsser med logoen til Internet Explorer.

Les mer om:
Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.