Leverandører og storkunder av flashminne regner med nedgangstider i år. Dette skriver analyseselskapet iSuppli i en ny rapport, som fokuserer på NAND-basert flashminne.
Mens 2007 var et svært godt år for NAND-flashminne. Omsetning var på 13,9 milliarder dollar, 12,5 prosent høyere enn i året før.
Men nå advarer iSuppli om at situasjonen er i ferd med å snu. Det er lavere forventet forbruk blant konsumentene som skal være årsaken til dette, blant annet knyttet til økonomisk uro i blant USA.
Les også:
- [07.02.2008] Lover billigere lagring med krympet flashminne
- [05.02.2008] Dramatisk prisfall på flashminne
- [29.01.2008] Prisraset på minne skader Toshiba
Tidligere har iSuppli ment at den globale omsetningsveksten for NAND-flashminne ville bli på 27 prosent. Nå mener selskapet at veksten vil bli på under ti prosent.
NAND-basert flashminne brukes i svært mye konsumentelektronikk, blant annet MP3-spillere og minnekort.
- Med mindre økonomien retter seg kraftig opp senere i år, vil forrige års katastrofe i DRAM-markedet kunne gjentas i NAND-markedet i år, sier Nam Hyung Kim, sjefanalytiker for minne i iSuppli, i en pressemelding.
Allerede har Apple nedjustert prognosene på hvor mye NAND-flashminne selskapet regner med å bestille i løpet av året. Apple var i 2007 verdens tredje største OEM-kjøper av NAND-basert flashminne med en andel på 13,1 prosent av det globale markedet, oppgir iSuppli. Når en så stor kunde regner med svakere vekst, får det konsekvenser for hele markedet
Før Apple kom med advarselen om lavere forventet vekst i 2008 enn i 2007, hadde iSuppli beregnet at Apple ville bestille 32,2 prosent mer NAND-minne i år enn i fjor og dermed bidratt til betydelig vekst i markedet.
iSuppli mener at det totale forbruket på NAND-produksjon vil stige med mer enn 20 prosent i år. Dette bør bety at komponentene blir lett tilgjengelig, men også lavere priser. iSuppli mener at NAND-prisene allerede er lavere enn leverandørenes totale kostnader, noe som vil bety røde tall i hvert fall i det inneværende kvartalet, men trolig også i det neste.