Det 200 gamle og tradisjonelle leksikonet Brockhaus i Tyskland må nå gi tapt for Internett og 50 ansatte mister jobben.
- Tiden hvor folk søker kunnskap på Internett og kjøper et leksikon på halvannen meter, ser ut til å være forbi, sier Klaus Holoch i Brochaus til Aftenposten.
Fra 15. april kommer leksikonet gratis på Internett, og forlaget frykter ikke konkurranse fra Wikipedia. Deres informasjon vil være mer korrekt, kvalitetsikret og sikret mot manipulasjon, mener forlaget.
Også Store Norske er i samme situasjon som Brockhaus, og merker konkurransen fra Internett.
Leksikonet kom riktignok i ny utgave i 2005-07 som følge av et bidrag på 10 millioner kroner. Dersom ikke forlaget mottar tilsvarende bidrag, frykter Store Norske at det ikke vil være mulig å gå med overskudd.
Utgaven fra 2005 i 16 bind har solgt litt over 10.000 eksemplarer.