IT-bransjen er blant verstingene når det gjelder bordell-besøk og kjøp av sex i utlandet ved forretningsreiser.
digi.no har tidligere skrevet om undersøkelser gjort av Barne- og likestillingsdepartementet som avdekket av norske forretningsmenn har mye lavere terskel for å kjøpe sex når de er i utlandet, og at ansatte i IT- og finansbransjen har mer kunnskap om prostitusjonsmarkedet.
Også BI-professor Petter Gottschalk forteller til digi.no at han som tidligere IT-kunde flere ganger har blitt invitert til utlandet av seriøse og store IT-leverandører som tilbyr å tilrettelegge for seksuelle tjenester som en del av «aktiviteten» i det faglige program.


Nærmere 60 av Norges største bedrifter er spurt om å få innføre nulltoleranse mot ansattes kjøp av sex på tjenestereiser på oppfordring fra NHO, LO og Regjeringen, hvorav flere representerer IT-bransjen.
Men ett år etter kampanjen har bare to selskaper, Gjensidig og Storebrand fulgt oppfordringen med innføring av interner regler, skriver Aftenposten.
Telenor med 34.000 anstte i 12 land som Thailand og Pakistan, har vært i tankeboksen i over et halvt år.
Informasjonssjef Ola Jo Tandre sier til Aftenposten at kjøp av seksuelle tjenester er ett element som blir vurdert. Men det er mange hensyn å ta.
- Våre etiske retningslinjer må oppfattes likt av ansatte i Thailand, Bangladesh, Norge eller Pakistan, sier han.
Internasjonale bedrifter får større utfordringer rundt denne problemstillingen, noe også BI-professor Gottschalk påpeker i sin bok som skal lanseres i mai.
Les også:
- [11.02.2008] Tror flere innen IT lar seg bestikke
- [04.07.2006] Advarer mot «bonding» på bordell