Google kunngjorde i dag at selskapet har sluppet en ny, norsk søketjeneste for mobiltelefoner. Den skal gi søkeresultater som bedre treffer det brukeren sannsynligvis er ute etter.
Søketjenesten kombinerer søkeresultater fra ulike informasjonskanaler, slik at brukere ikke behøver å gå gjennom både mobile og vanlige søkeresultater eller spesifisere type søk. I stedet søker Google gjennom hele Internett, mobilnettet, nyhetsartikler, lokale nettsider og bildeindeksen for å få tak på nødvendig informasjon. Deretter presenteres de forhåpentligvis mest relevante resultatene på én og samme side.
Et søk etter «blåveis» på mobilen, gir først noen få bilder av blåveis, deretter en lenke til flere bilder, og så lenker til websider om nettopp blåveis. Se bildene nedenfor.
Den nye søketjenesten skal også kunne huske brukeren geografiske posisjon ved nylig gjennomførte søk. Dermed vil tjenesten kunne gi relevante lokale resultater i påfølgende søk, uten at brukeren behøver å oppgi sin posisjon for hver gang.
Dersom brukeren har oppgitt sin posisjon, vil søk etter blant annet værmelding og restauranter gi resultater som er spesielt tilpasset brukerens lokalisering.
Med det samme en bruker har oppgitt sin posisjon, vil søk etter eksempelvis vær eller restauranter generere informasjon spesielt tilpasset brukerens lokalisering.
Mobilbrukere finner Googles nye, norske mobilsøk på www.google.no/m.