Google har på få år vokst kraftig og blitt en av internetts viktigste og mest dominerende selskaper. De tjener brorparten av sine penger på søkeordannonser, men har ikke vært tilstede i markedet for bannerannonser.
Det blir de nå, etter å ha fått EUs velsignelse til å kjøpe DoubleClick.
- Vi er svært glade for at vi nå har fullført oppkjøpet av DoubleClick. Med DoubleClick har vi den ledende display annonseplattformen. Denne posisjonen vil gi oss mulighet til raskt å gi markedet ny teknologi og infrastruktur som vil forbedre effekten, målbarheten og ytelsen hva gjelder bruk av digitale medier for forleggere, annonsører og byråer - samtidig som vi forbedrer relevansen av annonser for forbrukerne, sier Eric Schmidt, Googles styreformann og administrerende direktør, i en pressemelding.
Konkurrenter som Microsoft har vært kritiske til at Google ville få en for dominerende posisjon i annonsemarkedet på internett, men de ble ikke hørt av EU som godkjente fusjonen uten å stille krav eller betingelser.