Databransjen har sin Moores lov som sier at noe sånt som at hver attende måned dobles maskinytelse mens prisen holdes konstant. Loven er bransjens eget mantra, og alle datafolk med respekt for seg selv omtaler den med en kombinasjon av æresfrykt og yrkesstolthet.
Å understøtte det enorme utviklingstempoet og de høye utviklingskostnadene som følger av Moores lov, kreves det at kundene gjør sin del. Hvert halvannet år må kunden kaste ut sin gamle, dyre Pentium-PC til fordel for en ny, dyr Pentium-PC, oppgradere til siste versjon av Windows, samt installere en halv gigabyte med siste nytt av programvare fra Microsoft.
Maskinvareprodusentene utvikler ny tyngre maskinvare i tråd med Moores lov, noe som lar programvareselskapene lage programmer som er større, tyngre og mer avanserte. Dagens programvare er tung, funksjonsoverlesset, og lite elegant – et resultat av at lagringskapasitet og ytelse har økt kraftig og blitt svært billig.
I en rekke år har denne tilstanden vedvart. Brukere har fått stadig kraftigere maskiner til samme pris, mot at de har oppgradert ofte. Produsentene har tatt igjen høye utviklingskostnader ved volumsalg stimulert av en høy utskiftningsfrekvens. Tilsynelatende har alt vært såre vel.
Nå er det imidlertid ting som tyder på at denne oppgraderingskarusellen er i ferd med å gå i stå. digi.no rapporterte nylig om flere banker som hadde svekkede 1997-tall som følge av høye IT-kostnader. Ledere i flere av bankene digi.no snakket med, understreket at nå er det slutt. Heretter skal alle IT-investeringer beviselig kaste av seg, og alle bankene digi.no snakket med kom til å redusere sine IT-investeringer i 1998.
Intel – opphavet til Moores lov - som har vært den største pådriver for at man skal oppgradere til siste nytt av maskinvare, kom nylig ut med profit warning for inneværende kvartal. Salget av nye prosessorer går ikke så bra som ventet. Verdens største PC-produsent, Compaq Corporation, sjokkerte databransjen for noen dager siden ved å melde at selskapet ville gå i null i inneværende kvartal, i stedet for å tjene 500 millioner dollar.
Jeg mener vi nå ser første begynnelsen av et oppgjør med databransjens vanvittige oppgraderingstyranni. Brukerne vil ha billige datamaskiner, billig eller gratis programvare, billig tilgang til Internett, og billig/gratis innhold på nettet. Hittil har det vært slik at de som ikke oppgraderer minst annethvert år, ender opp som en slags digital lavkaste som ikke kan kommunisere med omverdenen. Men ikke lenger.
Brukerne sier: "OK, hvis dere tvinger oss til å oppgradere ofte, gidder ikke vi lenger å kjøpe de beste (og dyreste) maskinene." Før kjøpte man toppmodellene for ikke umiddelbart å ende opp med utrangert teknologi. Nå har brukerne lært at en dyr maskin blir like fort utrangert som en billig. Derfor er det økonomisk fornuftig å kjøpe en billig moderne PC som man kan skrote etter et par år til fordel for en ny billig og moderne PC.
Ikke bare gidder brukerne ikke lenger å betale dyrt for å oppgradere, de vegrer seg for selve oppgraderingsprosessen. Alle vet hvilket mareritt det er å oppgradere til nye programvare, ny versjon av operativsystemet, eller bytte PC. Det innebærer uforutsette komplikasjoner og forsinkelser i det daglige arbeid, og det fører til at man tvinges til ytterligere nykjøp av utstyr. Mens det tidligere var spennende med nye maskiner og ny teknologi, er IT nå business as usual. Brukerne er opptatt av IT som verktøy, ikke som en nyhet.
Vi ser denne utviklingen tydelig i salget av billig-PC-er. I det amerikanske markedet har salg av PC-er til under 1.000 dollar eksplodert. Bransjen skjønte ikke hvorfor hjemmemarkedet for PC ikke tok av. Svaret er at man på privat basis er vant til å betale noen få tusenlapper for apparater. Ingen ønsker, har råd eller tar seg råd til å betale 20.000 - 30.000 kroner for en fullastet PC som de ikke en gang kan sette i stua. Først nå når bransjen har kommet opp med PC-er til under 1.000 dollar, og enda billigere nettapparater har dukket opp, kan hjemmemarkedet ta av.
Databransjen er i ferd med å modnes og må tilpasse seg en ny virkelighet der brukerne ikke lenger er villig til å betale for det vanvittige utviklingstempoet som Moores lov dikterer. IT-bedrifter har begynt å se nærmere på kostnadene til forskning og utvikling. Bransjen kutter ut flere ledd i salgsprosessen, strømlinjeformer vareflyt og lagerstyring gjennom ordrebasert produksjon, og tar i bruk Internett for å oppnå bedre og billigere salg og distribusjon.
Den stadig kortere syklustiden på datautstyr, er et alvorlig problem. Det er vanskelig å tjene penger på modeller som er på markedet kun noen få måneder. Utfordringen for IT-bransjen blir å være lønnsomme i en virkelighet der stadig større andeler av salget er lavmarginutstyr. Man vil heller ikke kunne ta igjen det tapte overfor kjøpere av servere og tyngre utstyr på grunn av økt konkurranse og kunder som ikke lenger vil betale for kalaset.
Det er ingen tvil om at vi går mot en periode med priskrig og enda lavere priser på datautstyr. På lengre sikt håper jeg at bransjen ser tegningen på veggen og utvikler utstyr med litt lenger levetid. Det hodeløse jaget mot raskere, bedre og større utstyr - uavhengig av markedets behov - er verken bransjen eller brukerne tjent med.