Globale giganter har hittil måttet forholde seg til konkurranse-myndigheter. USA og EU har makt til å pålegge bøter og stoppe fusjoner og oppkjøper. Ikke uventet har Kina nå begynt å ta i bruk sin ferske økonomiske makt.
Et nytt konkurranse-lovverk som Kina kom i høst kan potensielt torpedere oppkjøpet Microsofts kamp for å kjøpe nettgiganten Yahoo. Portalen Yahoo var verdens mest besøkte nettsted før Google overtok denne posisjonene. Målet for Microsoft er nettopp Google - bare ved å slå sammen nettbrukerne som besøker Microsoft og Yahoo skape reell konkurranse i salget av søkeord-annonser, hevder Microsoft-ledelsen.
Foreløpig stritter Yahoo imot og Microsoft må kanskje løfte budet på 4,4 milliarder dollar.
Men kinesiske myndigheter kan velte mye. For Yahoo eier 40 prosent av den totalt dominerende nettbutikken i Kina, Alibaba.com. Kinesiske myndigheter vil nå vurdere oppkjøpet - blant annet ut fra "nasjonale sikkerhetshensyn" skriver det offisielle nyhetbyrået Xinhua.
Yahoo brukte 1 milliard dollar på å kjøpe seg inn i Alibaba.com høsten 2005.
Og en ting er det formelle lovverket, men noe annet er at ingen multinasjonale selskaper ønsker å gjøre seg til uvenner med kinesiske myndigheter. Kina har tidligere vist vilje til å styre teknologibruk og skape nye standarder.
Microsoft har dog en mulighet og det er et salg av Alibaba.com dersom kjøpet av Yahoo skulle løse seg.