KOMMENTARER

Motorola-kollapset skyldes en suksess

Sjelden har noen kollapset så fort som Motorola. Her er hva IKT-bransjen kan lære:

28. mars 2008 - 09:59

Denne kommentaren gir uttrykk for skribentens meninger.

Sjeldent har et aktør i IKT-bransjen kollapset så fort som Motorola har gjort.

Motorola var verdens nest største mobiltelefon-produsent og var med Razr-suksessen verd rundt 40 milliarder dollar i 2006.

I går kom beslutningen om å skille ut mobildelen fra resten av Motorola. Salget er redusert med en tredjedel siden i fjor og blodrøde tall presser nå ned prisen til kanskje en tiendel. Under 4 milliarder dollar spekuleres det i, skriver Bloomberg etter å ha snakket med amerikanske analytikere.

Hva skjedde og hvordan kunne dette gå så fort? Faktorene er sikkert mange, men det går an å trekke ut flere leksjoner som trolig gjeller hele IKT-bransjen:

1: Et produkt vokser ikke inn i himmelen - du kan ikke videreutvikle en suksess i evig tid. Motorola fant suksess-formelen: Kundene ønsket syltynne mobiler som passet i lommen og Razr-mobiler var det hotteste du kunne eie - en stund.

2: Ikke sats alt på et produkt når du er stor: Det er fristende å gire alt du kan på nyvunnet suksess. Motorola mobiltelefoner ble en stund derfor synonymt med Razr. Du må ta vare på dine andre kundegrupper også.

3: Ikke hvil på dine laubær: Det kan synes som Motorola var så fornøyd med suksess-formelen at man satset for lite og for lett på å finne oppfølgeren. Motorola var faktisk først med iPhone - selskapet samarbeidet faktisk med Apple om å lage musikk-mobiler som spilte iTunes-musikk (Rokr het mobilene), men lykkes ikke. Og det var nok etter dette at Apple bestemte seg for å kjøre et eget løp.

Apples iPhone fikk resten av bransjen til å skamme seg, men nå kommer alle etter. Hvor lenge klarer Apple å opprettholde et forsprang og momentet?

4: I en verden som er stadig flatere og alle har likere tilgang til de samme komponentene, går spillet i bransjen stadig fortere og de som snubler vil falle stadig hardere. Det blir dessuten enklere for nye aktører å komme på banen med nye vrier. Et eksempel er selvfølgelig Apple, men nå skal GPS-produsenten Garmin inn på markedet.

5: Design, image og riktig kombinasjoner: Kall det X-faktoren eller kulhetsfaktoren. I en verden der alle har de samme komponentene, er det likevel forbausende hvor mange som snubler. Skal du lykkes, må du satse, det holder ikke å gjøre det samme. HP burde vært etterhvert ha blitt store på mobiltelefoner med ressursene og markedsmakten selskapet sitter på, men har ikke lykkes.

Motorolas kollaps får nok mange toppsjefer til å skjelve litt i stolen - så fort kan det gå galt dersom du ikke forstår reglene.

    Les også:

Les mer om:
Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.
Tekjobb
Se flere jobber
Hvordan lage en stillingsannonse på Tekjobb?
Les mer
Hvordan lage en stillingsannonse på Tekjobb?
Tekjobb
Få annonsen din her og nå frem til de beste kandidatene
Lag en bedriftsprofil
En tjeneste fra