Stadig flere dyrker et sosialt liv på nettsteder som Myspace, Facebook eller Linkedin, der man shopper, dater eller hyggesnakker med hverandre om personlige gjøremål.
Her legger man igjen offentlig tilgjengelig informasjon som alder, interesser og kontaktopplysninger, som gjør det svært enkelt for aktører å nyttiggjøre seg opplysningene til kommersielle formål.
Sikkerhetsselskapet Softscan sier dette er bakgrunnen for en annen klar tendens: Spam blir mer og mer individualisert. Søppelposten som sendes ut i dag, er langt mer målrettet og personlig enn tidligere.
Det kan gjøre det vanskelig for en vanlig bruker å skille mellom hva som er spam og hva som er saklig informasjon.
- Tidligere var Internett primært kilde til informasjonssøking, men det voksende onlinelivet gjør det langt mer attraktivt for spammere å gjøre mer ut av sitt budskap, sier trendforsker og CTO i Softscan til digi.no.
IT-virksomheten Softscan jobber med antivirus- og spamfilterløsninger til virksomheter i hele Norden.
- Det kan betale seg for produsenter av spam å gjøre mer ut av budskapet, for eksempel ved å oversette teksten til dansk, norsk eller svensk der det tidligere bare har vært tekst på engelsk eller tysk, sier d’Ambra til digi.no.
Han mener spam har blitt en hel markedsindustri, og at det voksende onlinelivet har blitt en opplagt mulighet for målrettet spam.
- Nå du skriver dine personlige opplysninger på for eksempel Facebook er det svært lett for produsenter av spam å snappe informasjon om deg for deretter å sende personlig reklame, sier Diego d’Ambra.