RESULTATERFINANS

Microsoft presser Yahoo

Microsoft gir Yahoo tre ukers frist til å akseptere budet.

7. apr. 2008 - 07:54

Microsoft har lagt inn bud på internettgiganten Yahoo, men har så langt blitt møtt med en kald skulder.

44,6 milliarder dollar er for lite, mener styret i Yahoo. Det var imidlertid 62 prosent mer enn hva selskapet var verdsatt til på børsen før kjøpstilbudet ble lagt frem.

Nå har Microsoft begynt å sette hardt mot hardt i kampen om Yahoo. I et brev til styret i Yahoo som ble sendt på lørdag, skriver Microsoft-sjef Steve Ballmer at Yahoo-styret får en tre ukers frist på å akseptere budet, ifølge Wall Street Journal.

Dersom de ikke gjør det, truer Microsoft med at de kan droppe kjøpet eller gå direkte til aksjonærene. I såfall er det ikke sikkert at budet vil være like høyt.

Yahoo har lett med lys og lykt etter alternativer, og ifølge SFGate.com, nettavisen til San Francisco Chronicle, så lover Yahoo-ledelsen at de skal revolusjonere nettbasert reklame hvis de klarer å unngå å bli kjøpt av Microsoft.

Yahoo's aksjonærer skal imidlertid ikke være helt overbevist. Yahoo er et profitabelt og vellykket selskap, men de har hele tiden blitt sammenlignet med vekstkometen Google og det har de kommet dårlig ut av.

Mye tyder derfor på at Yahoo ikke har så mye valg, men at de forsøker å få Microsoft til å øke budet med noen dollar.

Det er ikke Microsoft så interesert i. Etter at budet ble kjent har det vært en turbulent periode på børsene, og i følge Wall Street Journal, skriver Ballmer at budet de la frem i januar i praksis mer enn høyt nok, sett i ly av børsurolighetene.

Budet fra kom uoppfordret, men Microsoft har kviet seg for å gjennomføre et fientlig oppkjøp. De har forsøkt å få Yahoo-styret med på laget, men signaliserer nå at de er villig til å gjennomføre et fientlig oppkjøp dersom det blir nødvendig.

    Les også:

Les mer om:
Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.