FORBRUKERTEKNOLOGI

Joost dropper verdens-ambisjonene

Innholdseiere vil ikke lisensiere ut innhold til distribusjon utenfor USA. Det får konsekvenser for Joost.

7. apr. 2008 - 08:57

Den svenske IT-milliarderen Niklas Zennström har gjort det stort på internett, men nå har han møtt på motgang på flere fronter.

Etter å ha solgt Skype til eBay for mange milliarder, satset han på et sideprosjekt med en peer-2-peer basert TV-tjeneste. Den fikk navnet Joost, og fikk raskt mye oppmerksomhet verden over.

Nå forteller imidlertid Joost at de nedskalerer satsningen sin. De globale ambisjonene droppes, og nå er det det amerikanske markedet som gjelder.

Joost har ikke klart å få rettighetene til å sende innkjøpt innhold globalt. De fleste av innholdsleverandørene foretrekker å begrense satsningen til sitt hjemmemarked USA, og Joost har ikke klart å overbevise de om at det vil være lurt å satse også i resten av verden.

I tillegg har Joost møtt konkurranse fra en rekke andre aktører som satser på å distribuere innhold over internett.

Ingen skal miste jobben som en følge av den nedskalerte satsningen. Selskapet skal også ha mer enn nok penger på bok.

    Les også:

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.