PC-markedet har hatt flere år på rad med kraftig vekst, men nå kan det se ut som at festen er over. I følge tall som Finansavisen sitter på, så ble det solgt 2 prosent færre PC-er i årets første kvartal.
Det ble solgt 253.000 PC-er i det norske markedet i årets første kvartal. Det er en markant nedgang fra fjorårets siste kvartal, men det er en naturlig sessongsvingning. Da ble det solgt 357.000 PC-er.
I fjorårets første kvartal ble det solgt 257.000 PC-er og det var en fremgang på hele 18 prosent fra året før. Det er således ingen tvil om at det er en bråstans i det norske PC-markedet.
Det er først og fremst på stasjonære maskiner at tilbakegangen er markant. Salget av disse PC-boksene falt totalt sett med 28 prosent. Dermed ble det bare solgt 73.000 stasjonære maskiner.
Salget av bærbare fortsatt imidlertid å øke, og det ble solgt 169.000 bærbare i Norge i fjor. Det var en fremgang på 16 prosent.
På tross av nedgangen i det norske markedet, fortsetter markedslederen HP å vokse. De hadde totalt sett en fremgang på 9 prosent, og solgte over 95.000 PC-er i fjor.
- Vi er godt fornøyde med kvartalet, tatt i betraktning at vi møter svært aggressive konkurrenter. Som markedsleder er vi en målskive for de aller fleste, sier Amund Hamre, markedsdirektør for PC-divisjonen i HP, til Finansavisen.
Dell holder fortsatt andreplassen i det norske markedet, men selskapet hadde en tilbakegang på hele 18 prosent.
- Dells nedgang kommer i hovedsak fra svakt salg i forbrukermarkedet, sier Michael Jacobs, administrerende direktør i Dell Norge, til Finansavisen.
Den største nedgangen opplevde Fujitsu Siemens. De hadde en tilbakegang på hele 31 prosent.
Dette er Norges største PC-leverandører:
- HP (95.000)
- Dell (47.000)
- Acer (33.000)
- Lenovo (30.000)
- Fujitsu Siemens (27.000)