Web 2.0 innebærer tjenester med mye brukermedvirkning, spesielt innen brukergenerert innhold. Typiske Web 2.0-teknologier er RSS, blogger, wikier, mashups, podcasting og widgets.
En fersk rapport fra Forrester Research sier at markedet for Web 2.0-teknologi vil vokse 43 prosent årlig, til 4,6 milliarder dollar innen 2013.
Forrester legger vekt på at Web 2.0-teknologiene innebærer et paradigmeskifte for hvordan virksomheter kommuniserer med gamle og nye kunder, og hvordan de utnytter samarbeidskraft blant ansatte.
Store selskaper som General Motors, McDonald’s og Wells Fargo har investert mye i slike verktøy, og 56 prosent av amerikanske og europeiske virksomheter sier at Web 2.0 vil bli prioritert i 2008.
– Det er penger å hente for programvareselskap som vil selge Web 2.0 programvare til enterprise-markedet, men veien til inntjening i hundremillioners klassen blir lang, sier G. Oliver Young, analytiker hos Forrester.
Det viktige spørsmålet for aktørene i dette markedet er ifølge Forresten hvem som betaler for Web 2.0 i virksomheten. Analysebyrået peker på tre utfordringer for leverandørene:
- Nettbutikker er skeptiske til det de oppfatter som usikker konsumentteknologi.
- Annonsebaserte Web 2.0-verktøy for konsumenter prises allerede fra starten som «gratis».
- Web 2.0-teknologier beveger seg inn på en arena dominert av investeringer i «legacy» programvare.
Akkurat nå er det vanligere blant store virksomheter å investere i interne samarbeidsverktøy enn kundeorienterte Web 2.0-løsninger, men Forrester forventer at denne trenden snur neste år.
Innen 2013 vil investeringer i kundeorientert Web 2.0-teknologi føre til investeringskutt i programvare for internt samarbeid med om lag én milliard dollar.
– Den sosiale webben og Web 2.0-markedsføring er fortsatt bare i barndommen. Markedet er fortsatt i en eksperimentell fase, sier Young.
– På lang sikt vil effektene av Web 2.0 være enorme. Men programvare som tjeneste [«software as a service» (SaaS)] kan vise seg å gi enda bedre inntjening, sier han.