TeliaSonera har brukt rekrutteringsselskapet Visindi til å ansette et «team i Norge med høyt kvalifiserte og motiverte medarbeidere». Mellom fem til seks personer har blitt hentet inn fra kostbare hodejegere og stillingsannonser, men som nå går en usikker framtid i møte.
I november i fjor varslet TeliaSonera, som er det nest største teleselskapet i Norge gjennom sitt eierskap av Netcom, Chess og Nextgentel, at de nå ville satse i Norge.
Telegiganten ville etablere en egen avdeling med folk som skulle ta hånd om TeliaSoneras felles nordiske kunder.
I flere stillingsannonser søkte TeliaSonera etter globale salgssjefer og storkundeansvarlige for nøkkelsegmenter med hovedkontor i Norge. Det spesielle er at de skulle jobbe i TeliaSonera, og ikke i et av telekonsernets norske datterselskaper.
Annonsen fortalte at «TeliaSonera nå skal bygge opp et team med høyt kvalifiserte og motiverte medarbeidere. Vi skal tilby integrerte og driftede kommunikasjonsløsninger til bedriftsmarkedet.»
Les også:
- [19.12.2007] TeliaSonera gjør comeback i Norge
Konsernsjef Anders Igel skrev i en pressemelding før jul at selskapet nå ville samle de fire store forretningsområder: Mobility Services, Broadband Services, Integrated Enterprise Services og Eurasia.
«Å samle de fire internasjonale forretningsområdene er en nødvendig forutsetning for å hente synergier over landegrensene som kan muliggjøre en omsetning på rundt 100 millioner svenske kroner i løpet av to år», uttalte Igel.
Men planen har åpenbart ikke lykkes i Norge, for TeliaSonera-satsningen i Norge er nå terminert, bekrefter administrerende direktør August Baumann i NetCom til digi.no.
– Sverige og Finland vil fortsette sin felles organisering på integrerte bedriftsløsninger, mens planene i Norge er skrinlagt og vi går tilbake til den gamle modellen, akkurat slik vi jobbet før den planlagte omorganiseringen, sier Baumann.
Dersom TeliaSonera hadde fått fotfeste i Norge, ville andre selgere ta hånd om de store bedriftskundene som NetComs egne GAM-folk (global account manager) har håndtert. Å miste slike storkunder ville neppe ha vært noe populært tiltak blant NetCom-selgerne.
Skanska og ABB er typiske slike nordiske storkunder hos NetCom, som ville ha blitt tatt opp i den nye nordiske modellen.