Inntjeningen på nettjenester, spesielt overfor forbrukere, har lenge vært et sårt punkt for Microsoft-sjef Steve Ballmer. I mars-kvartalet i år påførte avdelingen Online Services Division selskapet et tap på 745 millioner dollar, 407 millioner dollar i samme kvartal i fjor. Kjøpet av Yahoo skulle kurere det hele i én jafs. I helgen ble det klart at Yahoo ville selge seg dyrere enn Ballmer ville gi. Microsoft trakk budet, og må nå finne andre løsninger.
Les også:
- [25.05.2009] Russisk kapital frir til Facebook
- [21.05.2008] - Vi kommer ikke til å legge inn bud på Yahoo
- [20.05.2008] Microsoft vil kjøpe søketjenesten til Yahoo
- [09.05.2008] Trekker sine kandidater til Yahoos styre
- [08.05.2008] Microsoft: Nye følere overfor Facebook
- [06.05.2008] Yahoo-aksjonærer arge etter børsras
- [05.05.2008] Yahoo kan velge et partnerskap med Google
- [04.05.2008] Microsoft trakk hele budet på Yahoo
- [25.04.2008] Microsofts gullalder kan være over
Ballmer har lenge slått fast at løsningen på problemet med inntjening på nettjenester, altså nettannonsering, er å kjøpe nettjenester som allerede er populære hos forbrukerne. I en orientering til Microsoft-ansatte i helgen lovet Ballmer å «søke partnerskap og investeringer» i både tjenester og teknologi. Også før bruddet med Yahoo understreket Ballmer overfor sine ansatte, ifølge Forbes, at «Yahoo er ikke en strategi, det er en del av en strategi».
I en kommentar til Wall Street Journal sier analytiker Jordan Rohan i Clearmeadow Partners at Microsoft kan enten prøve å skaffe seg alt i én jafs, eller prøve seg på 100 småbiter. Uten Yahoo, er bare det siste alternativet mulig.
Det er usikkerhet, også blant analytikere, knyttet til hvorvidt Microsoft helt har gitt opp å kjøpe Yahoo. Det er fortsatt mulig at et aksjonæropprør i Yahoo kan tvinge fram nye forhandlinger, da på Yahoos initiativ. Men det er få som tror at Microsofts utspill lørdag er et taktisk trekk for å tvinge fram nye forhandlinger. De fleste oppfatter det som at det nå er «100 småbiter»-alternativet som nå er valgt som hovedstrategi.
I intervjuer med Wall Street Journal og forretningsmagasinet Forbes, har Ballmer nevnt tre mulig oppkjøpskandidater: Facebook, AOL og MySpace. Forbes antar at Time Warner vil være mer enn villig til å avhende AOL, og at Rupert Murdoch sannsynligvis ikke vil tviholde på MySpace.
Les også:
- [25.05.2009] Russisk kapital frir til Facebook
- [21.05.2008] - Vi kommer ikke til å legge inn bud på Yahoo
- [20.05.2008] Microsoft vil kjøpe søketjenesten til Yahoo
- [09.05.2008] Trekker sine kandidater til Yahoos styre
- [08.05.2008] Microsoft: Nye følere overfor Facebook
- [06.05.2008] Yahoo-aksjonærer arge etter børsras
- [05.05.2008] Yahoo kan velge et partnerskap med Google
- [04.05.2008] Microsoft trakk hele budet på Yahoo
- [25.04.2008] Microsofts gullalder kan være over