Nokia har som strategi å inngå avtaler med mobiloperatører for å få til et samarbeid om mobile tjenester. Analytikere oppfatter disse avtalene som del av en større trend der mobiloperatørenes egne tjenesteportaler stadig svekkes til fordel for tredjeparts tilbud på det mobile Internett.
Nokia har inngått slike avtaler med Telefonica, Vodafone, Telecom Italia og Deutsche Telekom. I går meldte France Telecom at de har inngått et treårig partnerskap der deres mobilselskap Orange skal samarbeide med Nokia om mobile tjenester i ni europeiske land.
Partnerskapet innebærer at musikktjenesten og spilltjenesten til Orange slås sammen med tjenester basert på Nokias «Ovi»-plattform med blant annet musikk, spill, annonser og kart. Ovi-plattformen tilbyr lokalisering, altså at tjenester som søk og annonsering, kan legges opp ut fra hvor brukeren befinner seg.
En vesentlig fordel for Nokia er at partnerskapet løser betalingsproblemet: Tjenestene faktureres gjennom Orange. Hvordan partene skal fordele fortjenesten mellom seg, er ikke kjent.
Analytiker Emeka Obiodu i Global Insight sier til Forbes at avtalen kan betraktes som nok et ledd i en prosess der operatørene mister makt over tjenestene som leveres i deres nett, og at deres merkevare som tjenesteleverandører svekkes. Han tror Nokia vil få følge fra andre leverandører av mobiltelefoner, og nevner spesielt Sony Ericsson og LG.
Analytiker Pasi Vaisinin hos Glitnir sier til Forbes at poenget ikke er at Nokias tjenester representerer så veldig mye nytt, men at de er symptomatiske for tendensen der tredjeparts tjenester styrker seg på bekostning av operatørspesifikke tjenester. Nokias styrke er blant annet at de evner å fange opp tredjeparts tjenester og levere dem som del av sitt utvalg, noe operatørene ikke greier på egen hånd.
Les også:
- [24.02.2009] 500 må gå i Vodafone
- [29.01.2008] Trenger Trolltech for å beseire Google
- [29.08.2007] Nokia-mobilene skal bli enklere å bruke