Opera fortalte digitoday.no tidligere i år at de vurderte å lansere en gratis-versjon. I stedet for at du må betale for programpakken, vil programmet vise reklame på topp eller bunn av skjermen.
- Les om Operas diskusjon i mars:
-
Opera blir trolig gratis
- Vi arbeider med en gratis-versjon av Opera som vil vise reklame. Vi har ikke fastsatt noen lanseringsdato, men den skal slippes før jul, forteller Håkon Wium Lie, teknologisjef i Opera til digitoday.no.
- Lanseringen kommer delvis som et svar på gårsdagens lansering av Netscapes nye nettleser, Communicator 6. Men vi har vurdert en gratisversjon lenge, sier Lie til digitoday.no.
Denne nye nettleseren angriper blant annet Operas største fortrinn, en kompakt størrelse på filen du må laste ned. Størrelsen på filen påvirker også farten av programmet. Opera får nesten plass på en diskett og hevder de har den raskeste nettleseren.
Opera har fått være alene om å ha en liten og rask nettleser lenge, for Netscape brukte hele 32 måneder på sitt sterkt forsinkede prosjekt.
- Vi brukte vinduet disse forsinkelsene gav oss godt og har lansert flere versjoner. Vi er fremdeles langt mindre enn Netscape, sier Lie.
En gratisversjon åpner helt nye muligheter for Opera og Wium bekrefter på spørsmål fra digitoday.no at selskapet arbeider med store lanseringsplaner.
- Målet er kort og greit å slå Microsoft. Vi kan ikke få lagt inn Opera på hver Windows-maskin slik Microsoft gjør, men vi arbeider med en rekke distribusjonsavtaler. Målet er å spre millioner av kopier over hele verden, forteller Lie til digitoday.no.
Lie understreker at Opera finnes på flere plattformer enn Microsoft, blant annet Linux, men her møter selskapet Netscape.
Foreløpig finnes Opera bare i engelske versjoner, men Wium forteller at selskapet har laget et enkelt system for å oversette programmet. De arbeider derfor med versjoner for fire store europeiske språk, trolig tysk, fransk, spansk og italiensk.
Opera venter trolig på å bli kritisert for sin reklamevisning, for Wium har skytset klart:
- Går du igjennom Netscape og Internet Explorer, er det masse annonser og lenker til betalte aktører eller andre tjenester selskaper eier. Vi mener at annonser i Opera derfor ikke er noen stor endring, sier Lie til digitoday.no.
Lie vil ikke fortelle noe om annonsesystemer Opera eventuelt skal bruke, men sier at det ikke er Radiant-systemet. Radiant viser annonser i svært mange mange gratisprogrammer, men selskapet har blitt kritisert for at deres teknologi gjør det mulig å spionere på brukere, uten at dette noen gang skal ha skjedd.
- Da vi lanserte 4.0-versjonen, var serverne våre helt sprengt i tre dager, forteller Lie.