Synkende markedsandeler til tross, Netscape beholdt posisjonen som nettleser nummer en ut 1997, melder Bloomberg News, som refererer til en undersøkelse gjennomført av International Data Corp. Netscape som en gang hadde mer enn 80 prosent av verdensmarkedet for nettlesere, hadde ifjor redusert sin andel til 50,5 prosent, en nedgang fra 1996 på 4,1 prosentpoeng. Netscape hadde ifølge undersøkelsen kun fremgang i småbedriftsmarkedet.
Internet Explorers andel av nettlesermarkedet er derimot stadig økende. Markedsandelen til Microsofts nettleser økte fra 16,4 prosent i 1996 til 22,8 prosent i 1997. I tillegg hadde Microsoft ytterligere 16,1 prosent av markedet gjennom America Online Inc. som bruker Internet Explorer i sine online-tjenester.
Netscape økte sin andel i småbedriftsmarkedet til 46,7 prosent i 1997 - opp fra 44,4 prosent det foregående år. Tilsvarende tall for Microsofts nettleser var 26,7 prosent, en økning fra 18,5 prosent.
IDC-undersøkelsen spår at distribusjonen av nettlesere vil eksplodere til 124,3 millioner i 2002 fra 10,1 millioner i 1997.