Det svenske markedet preges eksempelvis av mange små- og mellomstore aktører som har dukket opp som en følge av internettets komme. Norge er unikt i den forstand at "the establishment" så tidlig har sett mulighetene i den nye teknologien, og satset betydelig på nettet.
Det kommersielle norske internettets historie, i korte trekk, ved to av de viktigste aktørene:
- 12.12.1991 - Oslonett AS ble stiftet som et selskap som skulle satse på å selge internett-aksess til privatabonnenter
- -> 1995 samarbeidet Oslonett tett med daværende Telepost Communication AS, nå Telenor Online AS, og da TPC satset på internett var det Oslonett som leverte dette.
- Tidlig i 1995 lanserte Telepost Communication Scandinavia Online, Norges første kommersielle web-baserte tjeneste. Samarbeidet med Oslonett ble langsomt forverret inntil TPC lanserte sin egen aksess-tjeneste.
- 1. september 1995 ble Oslonett kjøpt 100% av Schibsted AS, og frontene tilspisset seg i markedet.
- 8. november 1996 ble det kjent at Schibsted Nett splitter sine aktiviteter i to. Aksessdelen overtas av Telenor Online, mens innholdssatsningen flyttes over i et felleseiet aksjeselskap under navnet Scandinavia Online.