Det norske Internett- og ASP-selskapet Fronter.com har jobbet i halvannet år med å utvikle og teste applikasjoner for nettbasert læring. Selskapet har hatt et nært samarbeid med Universitetet i Tromsø, Høyskolen i Gjøvik og Aktiv Opplæring. Grunnen til at det har tatt så lang tid før lanseringen av verktøyet er selskapets ønske om skikkelig kvalitetssikring.
Verktøyet, som heter Classfronter, brukes daglig av over tre tusen studenter i hele Norge, fordelt på rundt ti utdanningsinstitusjoner. Tidligere het selskapet BusinessWeb, men gründer og daglig leder Roger Larsen, synes dette navnet var litt støtende for akademikerne som er samarbeidspartnere og kunder.
- Vi vil tjene penger på nettbaserte læringsløsninger. Konseptet er praktisk og enkelt, sier Larsen og presiserer at Fronter ikke skal levere innhold, men kun verktøy og infrastruktur.
Selskapet ønsker nå å markedsføre verktøyet i hele verden, og har allerede opprettet kontakter i Kina, England og USA.
Larsen hevder at dersom en student bruker mer enn ti minutter på å lære seg å bruke verktøyet, har selskapet tapt. - Webteknologien er enkel. Vårt verktøy er enkelt. Kildekoden er åpen, og alt kan kopieres for den som ønsker det. Studenter skal ikke behøve å lære seg å bruke viskelær eller åpne en dør.
Han er rask til å understreke at løsningen ikke er unik. - Vi har mange konkurrenter, og vi er absolutt ikke unike på noen måte. Ikke er vi best på det vi holder på med en gang, men vi vil forankre verktøyet i faget og overlater pedagogikken til samarbeidspartnerne våre som er høyskoler og universiteter.
Larsen har nettopp ansatt en markedssjef - fra hotellbransjen. - Vi prøver bevisst å unngå å rekruttere IT-folk. Vi vil ha folk uten store forkunnskaper om data (unntatt programmererne, da). Dette er fordi vi vil gjøre verktøyet så enkelt som mulig.
Classfronter skal være et virtuelt lærested. Alt er nettbasert, og det eneste man trenger er webtilgang. Verktøyet, som illustreres med metaforer, inneholder grupperom, klasserom, lærerværelse, administrasjon og en rekke andre "rom". Hvert rom har et unikt "møblement", som består av de tjenester brukeren vil ha i forhold til den funksjonen rommet skal dekke.
Én unik funksjon har imidlertid verktøyet; nemlig at flere studenter samtidig, fra flere enheter, kan skrive på samme dokument. Dette er, ifølge Larsen, nødvendig når man skal skrive oppgave sammen med studenter som sitter langt unna.
Selv om han ikke liker å innrømme det, er også deler av Classfronters funksjoner tilgjengelig på WAP. - Man kan blant annet sjekke forelesningstider, møter og avtaler. Vi må ha litt dotcom-faktor hos oss også, sier han unnskyldende.
Classfronter støtter web-plattformen, det vil si alle formater som er lesbare på web. Programmet finnes selvsagt på nynorsk - det er jo et norsk selskap som har utviklet det. Men en samisk versjon måtte vente - det er ikke stort nok marked for det, mener Larsen.
Verktøyet er leiebasert, og for hver bruker koster ett års tilgang rundt 480 kroner. Dersom en skole med rundt 5000 studenter skal leie tilgang i ett år, vil dette koste rundt 400.000 kroner ifølge Larsens estimater. Men han understreker at han ikke er noen økonom.
Gründeren, som heller ikke liker å titulere seg CEO selv om han må det fordi selskapet har 4 millioner i egenkapital, innrømmer at han har lurt kundene sine i fem år. - Jeg har jobbet i Mogul, Razorfish, Spray... Da tok jeg gjerne 300.000 kroner for å lage et diskusjonsforum. Jeg ser nå at det ikke er nødvendig.
Han karakteriserer Classfronter som IKEA-versjonen av nettbasert læring.
PS.
Etter at artikkelen ble publisert vil Roger Larsen presisere følgende: Selskapet har mange konkurrenter, og er dermed ikke unike på alt. - Det er imidlertid ingen tvil om at vi vil være best. Hvis ikke så er det ikke vits i å være med, sier han.
DS.