Adresseavisen har i sommer søkt etter redaksjonssjef, nettjournalist og nettoperatør til "adressa.no", avisas nettutgave. I denne sammenheng markerer avisen at nettutgaven ikke lenger skal betegnes som et "prøveprosjekt", men en permanent satsing på en mediekanal på lik linje med deres TV-satsing.
Adresseavisen er Midt-Norges største dagsavis med et gjennomsnittlig daglig opplag på rundt 93.000 i 1997. I konsernet inngår også fem lokalaviser, to trykkerier, ett reklamebyrå og et TV-selskap. Til sammen sysselsetter konsernet 537 årsverk, og av disse arbeider 441 i Adresseavisen..
- Nettutgaven av Adresseavisa ser vi store muligheter for, derfor går vi over fra forsøksdrift til å etablere en permanent internettorganisasjon, sier sjefredaktør Gunnar Flikke til digi.no. Likevel er ikke Flikke i tvil om hvor fokus er og hva som egentlig er viktigste satsing.
- Papiravisen er grunnpilaren, og det er merkenavnet Adresseavisen som selger tjenesten vi har på nettet. Vi har også en TV-stasjon, og denne satsingen er på linje med nettsatsingen. Vi ønsket også å drive med radio, men fikk ikke lov. Det er naturlig for en stor mediebedrift som Adresseavisa å se på hvordan vi kan nå fram gjennom ulike mediekanaler, sier han.
Det er ikke planer om å utvide nyhetsproduksjonen til nettutgaven med en kontinuerlig oppdatering, men Flikke tror likevel at nettutgaven har verdifullt lesestoff å tilby.
- På vår tjeneste på nettet har vi en total oversikt over hva som skjer i Midt-Norge på en eller annen måte. I papiravisen blir det hver uke trykket et magasin med oversikt over hva som skjer neste uke, men på nettet har vi mulighet til å oppdatere og føre på mer. Arrangementer langt fram i tid, og for eksempel arrangement som ikke kommer med i papirmagasinet. Det er i dag et samspill mellom avis og Internett som blir et slags journalistisk laboratorium, sier Flikke.
- Det mange så på som en trussel, ser vi på som en mulighet. Dette er spennende, og dette vil vi videreutvikle, sier han. Ifølge Flikke har lesertallene på Adresseavisens nettutgave har hatt jevn stigning fra rundt 7.000 treff i uka våren 1997, til rundt 30.000 treff i uka den siste tiden. De daglige tallene ligger nå på rundt 4.000.
Adresseavisen er også med i et annonsesamarbeidet FINN (tidligere vis@visen) med Aftenposten, Stavanger Aftenblad, Fædrelandsvennen og Bergens Tidende.