- Det er jo veldig greit med en programleder som aldri ber om lønnsforhøyelse, flirer Finn H. Andreassen, administrerende direktør i Cee.tv.
Medgründer i Cee.tv, og programleder for multimediekonseptet Examen, Trygve Rønningen, bekrefter at han tapte lønnskonflikten mot en virtuell programleder.
- Jeg hadde noen brennevinstårer innabords som jeg felte, men jeg håper å få sjansen igjen på skjermen, gapskratter Rønningen.
Både han og Andreassen er hemmelighetsfulle når det gjelder utviklingen av en animert programleder i 3D -format. Figuren skal figurere i et virtuelt studio og være en del av flere interaktive TV-konsepter som Cee.tv er i ferd med å utvikle. Andreassen opplyser at de tilbyr konseptet også på det utenlandske markedet.
Meningen er å kunne benytte en slik programleder i interaktive TV-konsepter som kommer til å utvikles de nærmeste årene.
Allerede i 1995 testet den norske ungdomskanalen ZTV en virtuell programleder i Stockholm. Det MTG-eide selskapet kledde opp en person med sensorer, der meningen var å overføre bevegelser og utseende til datamaskinen, slik at den virtuelle figuren kunne ikles ulike "skins", det vil si det menneskelige uttrykket.
Prosjektet kom aldri på lufta, ikke minst fordi den norske versjonen av ZTV ble lagt ned. Nylig annonserte imidlertid MTG/Viasat at de akter å relansere kanalen i Norge.
Kanskje er timingen mer riktig denne gang. Cee.tv tror det og har er i ferd med å teste dette ut i det interaktive programkonseptet Examen
Examen ble i høst kjørt fire uker på TVNorge. Både Finn H. Andreassen og programdirektør Eivind Landsverk i TVNorge opplyser at de fire ukene var en 'testperiode'.
Det innebærer at TVNorge altså ble benyttet som distribusjonskanal der Cee.tv kunne kjøre forsøk med sitt interaktive konsept.
Landsverk sier til digi.no at de vurderer sterkt å fortsette med det interaktive TV-programmet på TVNorge neste år. Det skal avgjøres innen 30. november.
Programmet ble sendt på kanalen i august/september i år, og oppnådde seertall på langt over 200.000 i søndagsutgaven. Det ble også sendt på hverdager, men hadde da under en fjerdedel av ratingen i helgen. Deltakerne ble testet kunnskapsmessig av Trygve Rønningen, men det viktigste for Cee.tv var å teste interaktiviteten. Publikum i godstolen ble oppmuntret og lokket til å delta med pengepremier opp mot 10.000 kroner. Ved hjelp av mobiltelefonen og tekstmeldinger, som kostet 20 kroner stykket, kunne de svare på spørsmålene.
- Vi kjørte programmet i en testperiode hvor vi tok mye av kostnadene selv, sier Andreassen.
- Det var viktig for oss å kunne prøve ut det interaktive konseptet for SMS. Det er veldig få som produserer og utnytter innhold for interaktiv TV. Hele poenget er å bygge interaktive produkter fra begynnelsen av og ikke henge det på ferdig utviklede TV-produkter. Jeopardy er eksempel på et konsept utviklet for TV-formatet, hvor det er svært vanskelig å henge på interaktivitet i etterkant, mener Andreassen.
Spørreprogrammet Jeopardy er et av programmene som Rønningen ble mest kjent for på TV 2. I fremtiden kommer altså de tidligere TV 2-ansatte til å bygge TV-konsepter som utnytter de digitale mediene, og da spesielt mobiltelefonen, i mye større grad.
Alle programmer som lages, må tilpasses mediene de lages for, hevder Andreassen.
- Vi gjør ting litt annerledes hos oss, sier Cee.tv-direktøren med referanse til den virtuelle programlederen som også skal benyttes på Examen, men som verken han eller Rønningen vil fortelle mye mer om.
Etter det digi.no erfarer hviler den data-animerte programlederens skjebne i hendene til foreløpig utkonkurrerte Rønningen.
Først neste år får vi vite hvem som går seirende ut av den klassiske kampen: Mann eller maskin.