Det går mot skumle tider for folk som jobber på sentralbord. Hittil har mange tatt i bruk menystyrte systemer der du med tastetrykk velger avdelinger og andre muligheter. Men til slutt må telefonen tas av en person.
Nordisk Språkteknologi (NST) har jobbet lenge med systemer som lar datamaskiner forstå norsk tale og nå kommer de ferdige produktene. NST har allerede levert systemet til SAS og NSB som lar deg bestille billetter med stemmen, men nå kommer det et produkt for vanlige bedrifter.
NST AutoSwich er et stemmestyrt automatisert sentralbord som lar innringere tale inn hvem de vil snakke med. NST tror ikke systemet vil erstatte en person, men gjøre sentralbordet mer effektivt. Tids- og kostnadsbruk reduseres og mange brukere liker dessuten ikke tastemenyer.
Autoswich er ikke utstyr og programvare man kjøper inn - det er en sentralt drevet tjeneste levert av er Itel (Intelligent Telecom Services AS) i Oslo. Brukerne skal ikke merke at man egentlig går via en tredjepart.
Løsningen tjener svært raskt inn det den koster, hevder NST. I en mellomstor bedrift, der bare interne anrop utgjør gjennomsnittlig 30 prosent av et sentralbords arbeidsoppgaver, kan en investering i NST AutoSwitch være tjent inn i løpet av noen måneder.