Gjensidige Nor la i dag frem kvartalstall og under presentasjonen gjentok konsernsjef Olav Hytta at konsernet arbeider med å utrede alternative løsninger for datadrift. I dag er konsernet en av de aller største kundene til EDB Business Partner, men i motsetning til DnB og Nordea/Kreditkassen, driftes Gjensidige Nor av EDB Fellesdata på Skøyen.
En feilkobling i et lagringskap førte til at Gjensidige Nor og en rekke andre banker var uten datasystemer i åtte dager i august i fjor. Siden har EDB slitt med to mindre feil.
EDB lover slutt på nettbank-stopp
Norske banker lut lei datakaos
Fellesdata helt nede i seks timer
Holder årsaken til bank-havari hemmelig
Gjensidige saksøker EDB for tap
Fellesdata kunne vært oppe etter fire timer
Fellesdata: Hvorfor det tar så lang tid
Grønnstad forteller at Gjensidige Nor har hyret inn "noen av de beste på dette i verden", men hvilke konsulentselskaper dette dreier seg om vil han ikke fortelle.
Han forteller at finanskonsernet har kontrakter som løper opptil tre og et halvt år fremover i tid (med EDB), men at det er muligheter for å varsle og avslutte kontraktene før dette.
Grønnstad vil ikke fortelle hvor mye Gjensidige Nor betaler EDB hvert år for datadriften.
- Den utløsende faktoren for utredningsarbeidet var nedetiden i fjor høst, men det er klart at pris også er et viktig moment.
Spørsmålet er hvor langt Gjensidige Nor kommer i et utredningarbeid om muligheter uten å innlede ganske grundige forhandlinger. Betingelser for så kompliserte og omfattende tjenester vil alltid være et forhandlingsspørsmål.
Kanskje bruker konsernet forhandlingene med andre partnere som en brekkstang i forhandlingene med Trondsen om erstatning etter dataproblemene i august.
- Vi har fremmet et krav og regner med at vi blir enige uten at vi trenger å gå til noe søksmål, sier Grønnstad.
Han vil ikke opplyse noe om størrelsen på kravet.